Persoanele fizice vor conduce contabilitatea în partidă simplă după noi reguli ce vor intra în vigoare pe 1 martie. Ordinul MFP nr. 170/2015, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 139 din 24 februarie 2015, cu aplicare din luna martie, simplifică actualele reguli de contabilitate în partidă simplă şi aduce noutăţi în ceea ce priveşte persoanele fizice autorizate.

În primul rând, actul normativ stabileşte că reglementările contabile privind contabilitatea în partidă simplă se vor aplica de către următoarele categorii de contribuabili: persoanele fizice şi asocierilor fără persoanalitate juridică, ale căror venituri sunt supuse impozitului pe venit în conformitate cu Codul fiscal, al căror venit net anual este determinat în sistem real, pe baza datelor din contabilitate, fiind obţinut din următoarele surse: activităţi independente; cedarea folosinţei bunurilor; activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură; persoanele sau entităţile care, prin actul normativ de înfiinţare, prin legi speciale sau prin alte acte normative, au obligaţia ţinerii contabilităţii în partidă simplă, cu excepţia persoanelor juridice fără scop patrimonial. Conform noilor dispoziţii, persoanele fizice autorizate vor fi obligate să conducă contabilitatea în partidă simplă (bazată pe regulile contabilităţii de trezorerie - încasări şi plăţi) la fel ca şi până acum sau vor putea opta pentru contabilitatea în partidă dublă (bazată pe regulile contabilităţii de angajamente). Excepţie de la această regulă vor face doar cei în al căror act normativ de înfiinţare există prevederi exprese privind ţinerea contabilităţii în partidă simplă. Dispoziţiile care se vor aplica din 1 martie vor simplifica actualele reguli pentru conducerea evidenţei contabile în partidă simplă. În acest sens, cele două registre utilizate la conducerea contabilităţii în partidă simplă, Registrul-jurnal de încasări şi plăţi şi, respectiv Registrul-inventar se vor modifica. Astfel, normele de întocmire şi utilizare a Registrului-jurnal de încasări şi plăţi vor cuprinde, spre deosebire de cele actuale, conţinutul încasărilor şi conţinutul plăţilor aferente operaţiunilor desfăşurate. Totodata, termenul legal de păstrare a documentelor justificative utilizate de persoanele care conduc contabilitatea în partidă simplă se va reduce de la 10 la 5 ani, cu excepţia statelor de salarii care vor fi păstrate 50 de ani, se menţionează în actul normativ