Protectul de modificare a Legii nr. 31 mai stabileşte că o societate dizolvată nu va mai putea fi radiată din oficiu, ci ar urma să parcurgă, în mod obligatoriu, operaţiunile de lichidare.

Astfel, transmiterea părţilor sociale ale societăţii, într-un anumit termen, către una sau mai multe persoane s-ar putea realiza numai după o inspecţie a Agenţiei Naţionale de Adminstrare Fiscala (ANAF). Mai exact, noile dispoziţii stabilesc că transmiterea în primele 12 luni de la înfiinţarea unei societăţi comerciale, a cel puţin 50% din părţile sociale ale acesteia către una sau mai multe persoane se poate efectua şi devine opozabilă terţilor doar după realizarea inspecţiei fiscale efectuată de organele de specialitate din cadrul ANAF, aceasta urmând să se realizeze în maximum 30 de zile. Această măsura vine în contextul în care la data cesiunii părţilor sociale sunt situaţii în care agenţii economici, conform declaraţiilor depuse de ei, nu figurează cu obligaţii de plată către bugetul consolidat al statului, se menţionează în expunerea de motive a documentului. Ulterior, cu ocazia inspecţiilor efectuate de către ANAF, s-au constat fapte de evaziune fiscală.

Operaţiunile de lichidare - obligatorii

Proiectul de lege aduce modificări şi în ceea ce priveste dizolvarea societăţilor comerciale. Astfel, noile reglementări stabilesc că hotărârea Tribunalului prin care s-a pronunţat dizolvarea unei firme se va înregistra în registrul comerţului şi se va comunica şi Administraţiilor publice locale unde persoana juridică are sediul social sau deţine bunuri, nu doar Finanţelor publice judeţene. Noua prevedere are scopul de a înlesni desfăşurarea activităţii inspectorilor cu atribuţii în constatare, impunere, respectiv control persoane juridice. De asemenea, în dispoziţiile legale sunt cuprinse o serie de modificări referitoare la procedura de lichidare, pe care trebuie să o urmeze o societate dizolvată. Mai exact, judecătorul va trebui să numească un lichidator pentru societatea dizolvată în termen de 30 de zile calendaristice de la data la care hotărârea judecătoreasca de dizolvare a rămas definitivă, şi nu în 3 trei luni, aşa cum este prevede legislaţia in vigoare. În plus, aceasta ar putea reprezenta o obligaţie pentru judecător. În ceea ce priveşte încheierea de radiere a unei societăţi, aceasta va putea fi înregistrată în registrul comerţului, numai după ce va fi pronunţată după închiderea procedurii de lichidare, în condiţiile Legii nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei. De asemenea, încheierea de radiere urmează să fie comunicată şi Admiunistraţiilor publice locale unde persoana juridică are sediul social şi deţine bunuri.