Platforma SOL, site interactiv, gratuit si disponibil în toate limbile oficiale ale instituţiilor Uniunii Europene, va furniza un formular de reclamaţie care va putea fi completat şi transmis online de către reclamant.

Noile reglementări privind protecţia consumatorilor, adoptate încă din august anul trecut, creează cadrul juridic prin care reclamaţiile consumatorilor împotriva comercianţilor vor putea fi soluţionate către entităţile care aplică proceduri de soluţionare alternativă a litigiilor (SAL) utilizând platforme online speciale (SOL). În acest an, mai precis începând cu data de 9 ianuarie, se aplică prevederile Regulamentului nr. 524/2013 privind soluţionarea online a litigiilor în materie de consum. Astfel, comercianții care desfășoară activități economice online (este vorba aici de încheierea online de contracte de vânzare-cumpărare de bunuri/prestări de servicii) au, începând cu ianuarie 2016, obligații suplimentare în relația cu consumatorii care beneficiază de serviciile sau produsele lor. Noile prevederi obligă toți comercianții din Uniunea Europeană care încheie contracte de vânzare sau de prestare servicii online să furnizeze pe paginile lor de internet un link electronic către Platforma SOL. Aceasta este, în fapt, un instrument online dezvoltat de Comisia Europeană și care funcționează ca un punct de intrare unic pentru consumatorii și comercianții care doresc o soluționare pe cale extrajudiciară a litigiilor rezultate din tranzacțiile online. Link-ul, devenit disponibil începând cu data de 15 februarie, trebuie să fie ușor accesibil pentru consumatori și comercianți, precizând adresele de e-mail ale firmelor. Potrivit legii, nerespectarea noii obligații se sancționează de către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) cu aplicarea unei amenzi între 2.000 şi 5.000 de lei.

În plus, tot din data de 9 ianuarie, există şi o altă obligaţie suplimentară, aplicabilă doar acelor comercianți care s-au angajat (sau care sunt obligați) să recurgă la una sau mai multe entități SAL (soluţionare alternativă a litigiilor) pentru a soluționa litigiile cu consumatorii. Astfel, acești comercianți trebuie să informeze consumatorii despre existența platformei SOL, dar și despre posibilitatea consumatorilor de a recurge la această platformă pentru a-și soluționa litigiile. În acest sens, comercianții respectivi furnizează un link electronic către platforma SOL pe site-ul lor internet, iar dacă oferta este prezentată pe e-mail, în e-mail-ul respectiv. Şi în această situaţie, nespectarea obligaţiei legale este pasibilă de sancţiuni cuprinse între 2.000 şi 5.000 de lei.