Firmele mici şi mijlocii (IMM) din România vor putea primi fonduri nerambursabile de la stat în valoare de maximum 50.000 de lei (circa 11.000 euro), pentru activităţi de internaţionalizare a afacerii, prin participare la târguri în străinătate şi achiziţionare de site-uri şi aplicaţii de promovare, prin noul Program Internaţionalizare.

Potrivit unui Proiect de Hotărâre de Guvern, lansat recent în dezbatere de Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat (MMACA), Programul naţional multianual de susţinere a internaţionalizării operatorilor economici români ar urma să se desfăşoare în perioada 2017-2020, cu un buget total de 71 milioane lei, de la stat, din care: în anul 2017 - 5 milioane lei; în anul 2018 - 20 milioane lei; în anul 2019 - 22 milioane lei; în anul 2020 - maximum 24 milioane lei. Firmele beneficiare vor putea primi maximum 50.000 RON, ajutor nerambursabil de la stat, într-un an. Intensitatea sprijinului este de 90%, fără TVA, ceea ce înseamnă că firma va trebui să vină cu restul de 10% din cheltuieli, plus TVA, care nu este eligibilă. Beneficiari eligibili: microintreprinderi şi firme mici şi mijlocii (IMM) care au ca obiect de activitate producţia de bunuri şi/sau prestări de servicii (codurile CAEN principal şi/sau secundar autorizat conform Legii nr. 359/2004, cu modificările şi completarile ulterioare). Acestea NU folosesc ajutorul pentru achiziţionarea de vehicule de transport rutier de mărfuri în contul terţilor sau contra cost. De asemenea, vor fi exceptate de la ajutor firmele din sectoarele de pescuit, acvacultură,  agricultură, prelucrare agricolă şi altele. Cheltuielile eligibile sunt următoarele: 30.000 lei pentru participări individuale la târguri şi expoziţii internaţionale, organizate în străinătate, cu stand propriu. Se vor deconta taxe obligatorii, cum sunt taxele de participare, de înscriere în catalog, de asigurare fără a se limita la acestea, închiriere spaţiu expoziţional, amenajare stand, utilităţi necesare desfăşurării functionalităţii standului în perioada expoziţiei (internet, curent, fără a se limita la acestea); 15.000 lei - taxe de participare la misiuni economice organizate în străinătate; 10.000 lei - realizarea unui site pe internet/aplicaţie pentru mobil, pentru prezentarea activităţii firmei solicitante şi a produselor promovate, în limba română şi limba engleză cu obligativitatea menţinerii paginii active cel puţin 1 an de la data creării; 10.000 lei - documentare şi studii de piaţă; 10.000 lei - cheltuieli pentru realizarea următoarelor activităţi: materiale promoţionale, panouri publicitare, video publicitar, precum şi alte activităţi de promovare şi susţinere a internaţionalizării cu obligativitatea participării la un târg internaţional sau la o misiune economică în străinătate; 5.000 lei - crearea identităţii vizuale a unui operator economic român (marcă, siglă, slogan); 5.000 lei - participări la cursuri de pregătire, în ţară şi/sau în străinătate, în domeniul tehnicilor de promovare a produselor/serviciilor pe noi pieţe ( se acioperă doar taxa de participare). Trebuie precizat că programul urmăreşte: promovarea produselor şi serviciilor întreprinderilor mici şi mijlocii pe noi pieţe externe; stimularea comunicării şi a parteneriatului în afaceri; pregătirea întreprinzătorilor în domeniul tehnicilor de promovare a produselor şi serviciilor pe noi pieţe. Proiectul de Hotărâre urmează să fie aprobat de Guvern şi publicat în Monitorul Oficial al României pentru a putea intra în vigoare.