Noi reglementări privind - Controalele desfăşurate în fermele ecologice
Potrivit unui proiect legislativ lansat în dezbatere publică de MADR, fermele vor fi verificate anual, iar societăţile abilitate să efectueze aceste controale vor avea nevoie de acreditare anuală de la minister.
Recent, Ministerul Agriculturii a emis un Proiect de Ordin pentru aprobarea regulilor privind organizarea sistemului de inspecţie şi certificare în agricultura ecologică, proiect publicat pe site-ul instituţiei şi aflat la acest moment în dezbatere publică, cetăţenii sau instituţiile putând transmite sugestii sau propuneri pentru modificarea acestuia, în termen de 10 zile de la data publicării.
Proiectul se referă în mod special la entităţile mandatate să efectueze verificări la fermele ecologice, fermierii din domeniu nefiind afectaţi în niciun fel de noile prevederi, ci doar firmele abilitate să îi verifice. Condiţiile impuse respectivelor entitări prin noul Ordin nu diferă foarte mult de cele de acum, acestea trebuind să fie înregistrate în România sau să aibă sediul în ţară, să obţină o acreditare specializată; să prezinte dovezi că deţin echipamente şi personal calificat pentru controale; să fie independente, astfel ca verificările făcute să nu poată fi influenţate. Principala modificare se referă la perioada de acreditare a acestora, care, conform noului Ordin va fi limitată la un an, perioada după care firmele respective vor fi nevoite să se reacrediteze la Ministerul Agriculturii. În acest sens, pentru a-şi reînnoi certificarea, firmele vor trebui să depună la MADR până la data de 1 noiembrie, o serie de documente care să ateste abilitatea companiei de a face inspecţiile în fermele ecologice. Până acum, acreditările firmelor abilitate să efectueze controale la fermele ecologice aveau valabilitate nelimitată. Proiectul supus dezbaterii publice mai prevede că între firmele de control şi agricultori să se încheie contracte de prestări de servicii, iar entitatea mandatată de MADR va fi obligată să aibă un dosar complet cu date despre fiecare operator, efectuând cel puţin un control pe an la fiecare unitate. Totodată, la control vor fi supuţi şi subcontractanţii operatorului, precum şi datele contabile, inclusiv cele care atestă trasabilitatea produselor certificate. Societăţile mandatate să facă verificări la fermele ecologice vor avea dreptul de a preleva probe pentru a testa dacă s-au folosit substanţe nepermise în agricultura ecologică, însă cantitatea standard testată nu poate depăşi 5 la sută din producţie. Doar în cazul în care există suspiciuni întemeiate că s-au folosit substanţe nepermise, analizele se pot face pe cantităţi mai mari de produse agricole. Totodată, firmele care vor controla fermierii bio vor fi obligate să transmită cel puţin o dată pe an datele referitoare la operatorii din agricultura ecologică, precum şi orice informaţie legată de o fermă nou intrată în acest sector.
Comentarii
Nu există nici un comentariu.