Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR) a publicat pe site-ul propriu un Proiect de Ordin pentru aprobarea regulilor privind organizarea sistemului de inspecţie şi certificare în sectorul agricol ecologic.

Entităţi Mandatate (EM)

Potrivit proiectului, în sectorul agriculturii ecologice este necesar un sistem de inspecţie şi control bazat pe activitatea unei Entităţi Mandatate (EM) - organism de inspecție și certificare. Operatorii care produc, procesează, depozitează, comercializează şi/sau importă dintr-o ţară terţă produse agroalimentare certificate şi/sau în conversie, înainte de a le introduce pe piaţă, trebuie să îşi supună activitatea unităţii/fermei de producţie sistemului de inspecţie şi certificare, cu excepția comercianţilor cu amănuntul care vând produse ecologice ambalate şi etichetate direct consumatorului sau utilizatorului final, cu condiţia de a-şi declara activitatea la EM/DAJ - se arată în Proiectul de act normativ. Cei interesaţi să devină EM trebuie să depună, până la data 1 noiembrie a fiecărui an, la MADR - structura cu atribuţii în elaborarea politicilor în domeniul agriculturii ecologice însoţită de o serie de documente. Proiectul prevede şi obligațiile operatorilor din sistemul de agricultură ecologică. Astfel, aceştia trebuie: să respecte toate normele de producție ecologică; să-și înregistreze, în fiecare an, activitatea în sectorul de agricultură ecologică la MADR; să-și supună exploatația sistemului de control; operatorii care sunt furnizori de seminţe şi/sau cartofi de sămânţă obţinute prin metoda de producţie ecologică au obligația să-și înregistreze activitatea; operatorilor care sunt înregistrați în sistemul de agricultură ecologică cu fișă de producător/producție vegetală, le este interzisă, pentru culturile anuale, cultivarea în paralel a aceleiași specii, în sistemul convenţional și în sistemul ecologic, cu excepţia operatorilor care au semnat un angajament cu APIA, în vederea accesării măsurii 214 "Plăţi de agromediu", pachetul 5 "Agricultură ecologică", până la expirarea angajamentului, respectiv cei care dețin loturi demonstrative. De asemenea, operatorii înscriși în sistemul de agricultură ecologică care desfășoară activitate de comercializare sunt obligați să accepte prelevarea de probe în vederea efectuării de analize pentru toate loturile de produse ecologice (reprezentând producție primară), pentru care se eliberează certificate de tranzacție, aici făcând excepție doar operatorii care comercializează cantițăți de produse sub 50 tone/specie; operatorii care comercializează în magazine, atât produse ecologice, cât și convenționale sunt obligați să delimiteze în spațiu cele două categorii de produse, astfel încât consumatorul să nu fie indus în eroare-. Operatorul trebuie să informeze EM cu privire la data încheierii recoltării pentru fiecare specie în parte, în vederea prelevării de probe pentru efectuare de analize, de către inspectorul EM. Prelevarea de probe va avea loc în prezența consilierului cu atribuții de inspecții tehnice din cadrul DAJ.  De părecizat că, începând cu data retragerii/suspendării din sistemul de agricultură ecologică, operatorii nu mai pot uitiliza documentele justificative emise de EM (certificat de conformitate/master, certificat/certificat de confirmare a conversiei etc), acestea fiind nule. Totodată, operatorii au obligaţia de a notifica noua EM în legătură cu existența și valabilitatea documentului justificativ emis de vechiul organism de inspecție și certificare, în situația în care acestuia din urmă i-a fost retrasă aprobarea. În fine, operatorii au obligaţia de transmite EM, până la data de 5 ale fiecărei luni, centralizatorul tranzacțiilor efectuate în luna anterioară.