Proiectul de Ordin pentru aprobarea Sistemului de raportare anuală la 31 decembrie a.c., reglementează conţinutul de informaţii cuprinse în raportarea contabilă anuală.

Întocmirea situaţiilor financiare

Potrivit art.28 din Legea contabilităţii, societăţile comerciale, societăţile şi companiile naţionale, regiile autonome, institutele naţionale de cercetare-dezvoltare, societăţile cooperatiste şi celelalte persoane juridice au obligaţia să întocmească situaţii financiare anuale, inclusiv în situaţia fuziunii, divizării sau încetării activităţii acestora, în condiţiile legii. Persoanele juridice care organizează contabilitatea în partidă dublă trebuie să publice, potrivit prevederilor legale, situaţiile financiare anuale. Fac obiectul publicării situaţiile financiare anuale, raportul administratorilor şi raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, după caz. Aceste prevederi se aplică şi sucursalelor înregistrate în România care aparţin unor persoane juridice cu sediul în străinătate, precum şi societăţilor-mamă care întocmesc situaţii financiare anuale consolidate.

Declaraţie pe proprie răspundere

Totodată, în termen de 15 zile de la terminarea lichidării societăţilor comerciale, lichidatorii trebuie să depună, la unităţile teritoriale ale ANAF, situaţia financiară finală. Pe perioada lichidării, societăţile comerciale aflate în lichidare nu întocmesc raportări anuale la 31 decembrie 2009, urmând să depună în acest sens la unităţile teritoriale ale ANAF o declaraţie pe propria răspundere a persoanei care are obligaţia gestionării entităţii. Raportările anuale la 31 decembrie 2009 sunt semnate de persoanele în drept, cuprinzând: numele şi prenumele persoanei care le-a întocmit, înscrise în clar, calitatea acesteia (directorul economic, contabilul-şef sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcţie, potrivit legii, persoana autorizată potrivit legii, membră a CECCAR) şi numărul de înregistrare în organismul profesional, dacă este cazul.

Termene pentru întocmirea bilanţurilor

Societăţile comerciale vor completa formularele de raportare anuală, folosind planul de conturi aplicabil fiecărei categorii. Structura formularelor şi datele raportate în "Bilanţ" şi "Contul de profit şi pierdere" sunt aceleaşi cu cele din situaţiile financiare anuale. Pentru societăţile comerciale şi sucursalele care au optat pentru un exerciţiu financiar diferit de anul calendaristic, formularele "Bilanţ" şi "Contul de profit şi pierdere" sunt întocmite pe baza balanţei de verificare a conturilor sintetice la data de 31 decembrie 2009. Răspunderea pentru aplicarea corespunzătoare a acestor prevederi revine administratorului sau altei persoane care are obligaţia gestionării entităţilor. Termenele pentru întocmirea situaţiilor financiare anuale sunt următoarele: pentru societăţile comerciale, societăţile/companiile naţionale, regiile autonome, institutele naţionale de cercetare-dezvoltare - 150 de zile de la încheierea exerciţiului financiar; pentru celelalte persoane prevăzute la art. 1 din Legea Contabilităţii - 120 de zile de la încheierea exerciţiului financiar.

Ordinul intră în vigoare începând cu raportarea anuală la 31 decembrie 2009.