Noul Cod fiscal: impozit de 5% - Microîntreprinderile fără angajaţi
Ministerul Finanţelor Publice (MFP) a propus iniţial ca microintreprinderile fără angajaţi să plătească un impozit de 3% + 1.530 lei trimestrial, sumă care urma să fie actualizată în funcţie de evoluţia salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată. Astfel, taxa suplimentară de 1.530 de lei a fost eliminată şi s-a introdus o cotă de 5% pentru microintreprinderile fără angajaţi. Concret, microintreprinderile ar putea fi impozitate după cum urmează: 1% - pentru microintreprinderile care au doi sau mai mulţi salariaţi; 3% - pentru microintreprinderile care au un singur salariat; 5% - pentru microintreprinderile care nu au salariaţi. De asemenea, cota de 3% urmează să se aplice şi pentru microintreprinderile care nu se încadrează la primele două puncte şi care se află în una dintre următoarele situaţii: divolzare, urmată de lichidare; inactivitate temporară; declarare pe propria răspundere a nedesfăşurării de activităţi la sediul social/sediile secundare. Proiectul de lege privind Noul Cod de procedură fiscală nu a fost aprobat încă de senatori, fapt care vine în contextul în care acesta prevede că mai multe categorii de profesionişti, printre care avocaţi, notari, contabili, consultaţi fiscali, precum şi bănci, ar putea fi obligaţi să transmită zilnic către ANAF operaţiunile în lei sau în valută desfăşurate de clienţii lor, a căror limită minimă reprezintă echivalentul în lei a 5.000 euro. De asemenea, Noul Cod de procedură fiscală prevede o nouă penalitate, penalitatea de nedeclarare care, de altfel, a mai fost inclusă şi în varianta proiectului de act normativ propusa de MFP în 2014. De asemenea, Proiectul de Cod de procedură fiscală mai cuprinde următoarele aspecte: dobânda în cazul plăţii cu întârziere a obligaţiilor fiscale administrate de ANAF să fie de 0,02%, pe zi de întârziere faţă de 0,03% în prezent, având în vedere noua penalitate de nedeclarare. Acest nivel zilnic corespunde unui nivel anual de 7,3%. La acest nivel se adaugă şi nivelul de 7,3% al penalităţilor de întârziere, rezultând un nivel total al accesoriilor de 14,6% pe an; se mai prevede un nivel de 1,2% al majorărilor de întârziere pe lună sau fracţiune de lună în cazul obligaţiilor fiscale administrate de Fisc, faţă de 2% în prezent; în procedura de atragere a răspunderii solidare, s-a clarificat procedura audierii înaintea emiterii deciziei de catre Fisc, în sensul că persoana în cauză are dreptul să îşi prezinte în scris punctul de vedere, în termen de 5 zile lucrătoare de la data audierii. Alte prevederi vizează: posibilitatea efectuării îndreptării erorilor materiale din documentele de plată ale contribuabililor şi în cazul în care plata s-a efectuat într-un cont al altui buget decât cel al cărui venit este creanţa plătită; avizul de inspectie fiscală să fie comunicat în toate cazurile, chiar şi dacă aceasta presupune comunicarea la începerea inspecţiei; a fost eliminată taxa extrajudiciară de timbru pentru eliberarea certificatului de atestare fiscală emis de Fisc, la solicitarea persoanelor fizice, în scopul reducerii poverii administrative, precum şi a diminuării birocraţiei.
Proiectele de lege privind Noul Cod fiscal şi Noul Cod de procedură fiscală au fost lansate în dezbatere publică pe 18 februarie pe site-ul Ministerului Finanţelor. În situaţia în care vor fi aprobate de parlamentari, acestea ar urma să intre în vigoare la 1 ianuarie 2016.
Comentarii
Nu există nici un comentariu.