Pentru cei interesaţi - Înfiinţarea unei societăţi de tip Persoană Fizică Autorizată (PFA)
Iată care sunt paşii pentru înfiinţarea PFA: verificarea numelui la Registrul Comerţului; completarea şi depunerea cererii de înregistrare la Registrul Comerţului; completarea şi depunerea cererii de autorizaţie de funcţionare la tribunal; depunerea unui dosar care să conţină: copie după cartea de identitate, act care să ateste dreptul de folosinţă a sediului, declaraţie pe propria răspundere şi atestarea pregătirii/experienţei profesionale; înregistrare la ANAF. De asemenea, persoanele care doresc să înfiinţeze PFA trebuie să deţină un sediu profesional şi, totodată, să declare pe propria răspundere că îndeplinesc condiţiile de legale de funcţionare. Pentru stabilirea sediului profesional, trebuie să se dovedească dreptul de folosinţă al imobilului, prin documente (certificatul de închiriere ori contractul de vânzare-cumpărare). Legile care reglementează actele şi paşii necesari pentru obţinerea PFA sunt OUG 44/2008 şi OUG 46/2011, care a modificat câteva articole din legea precedentă. Capitalul minim pentru înfiinţarea PFA este de 200 de lei. Spre deosebire de SRL, unde proprietarii firmei răspund în caz de insolvenţă doar cu patrimoniul înregistrat al companiei, persoanele fizice autorizate răspund şi cu averea proprie. Pentru păstrarea contabilităţii PFA nu este nevoie de angajarea unui contabil, însă obligaţia ţinerii evidenţei veniturilor cade pe proprietar. În funcţie de activitate, cheltuielile PFA se împart în patru categorii: cheltuielile în interesul direct al activităţii, cheltuielile de sponsorizare, cheltuielile de protocol şi alte cheltuieli deductibile. Cheltuielile pot fi deduse dacă sunt efectuate în scopul obţinerii venitului şi justificate cu documente şi să aparţină anului financiar în care au fost efectuate. Exemple de cheltuieli deductibile ar fi taxele de telecomunicaţii, energie, apă, transport etc. Nu sunt deductibile cheltuielile care ţin de uzul personal şi nu generează un venit. Registrele care trebuie actualizate de PFA, necesare contabilităţii, sunt: Registru de încasări şi plăţi (se înregistrează operaţiunile), Registru inventar (pentru bunurile cumpărate sau produse), Registru de evidenţă a salariaţiilor (în cazul în care aceştia există), şi Registrul unic de control, chitanţier, facturi şi alte documente specifice fiecărui tip de activitate, conform legii contabilităţii. Pentru plata impozitelor şi a taxelor, PFA trebuie să se înregistreze la Fisc. Pentru înregistrare sunt necesare două Formulare-tip, Declaraţia de înregistrare fiscală (Formularul 020) şi Declaraţia de venit estimat (Formularul 221), copie după autorizaţia de funcţionare obţinută şi copie după buletin, conform site-ului ANAF. Administraţia fiscală calculează, pe baza declaraţiei estimative depusă, un impozit anual care trebuie plătit trimestrial, în rate egale. De precizat în închiere că, dacă nu se respectă termenele de depunere a declaraţiilor de venit, amenda este între 10 lei şi 100 lei, iar în cazul declaraţiei de înregistrare, de 1.500, până la 3.000 lei.
Comentarii
Nu există nici un comentariu.