Centrul European al Consumatorilor din Romania (ECC Romania) a recuperat pentru consumatorii români și străini peste 300.000 de euro, sumă cu 15% mai mare decât cea din 2019. Anul trecut au fost înegistrate 5.200 de reclamații din partea românilor și 270 din partea unor cetățeni străini.

 

Potrivit unui comunicat al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, Centrul European al Consumatorilor, parte a ECC-Net, are rolul de a crește încrederea consumatorilor atunci când fac achiziții transfrontaliere, oferind informații și consultanță gratuite și confidențiale asupra drepturilor pe care le au în calitate de consumatori, precum și asistență în soluționarea problemelor de consum transfrontaliere.

În 2020, Centrul European al Consumatorilor din România, proiect cofinanțat de Comisia Europeană și Guvernul României, a rezolvat peste 5.200 solicitări de la consumatori români și peste 270 de solicitări de la consumatori din alte state UE, plus Norvegia, Islanda și Marea Britanie, cu o creștere totală de 37% față de anul 2019.

Conform ANPC, reclamațiile au vizat în principal următoarele 5 domenii:

-47% transporturi (transport aerian, rutier, feroviar, naval și închirieri auto)

-11% îmbrăcăminte și încălțăminte

-11% restaurante și hoteluri

-9% recreere și cultură (participarea la evenimente culturale și sportive, produse electronice – tv, foto, calculatoare etc., pachete de servicii de călătorie)

-7% diverse produse și servicii (servicii financiare, obiecte de uz personal – ceasuri, bijuterii, produse pentru îngrijire, alte servicii).

„Cele mai multe reclamații au vizat anulări provocate de pandemie, atât în domeniul transporturilor, cât și în cel al serviciilor turistice achiziționate individual sau ca pachete de servicii de călătorie. Cele mai multe reclamații primite de la consumatorii rezidenți în România au fost împotriva unor comercianți din Ungaria, Marea Britanie, Germania, Franța, Spania, Irlanda și Italia. De cealaltă parte, cele mai multe reclamații ale unor consumatori din alte state membre împotriva comercianților din România au provenit din Bulgaria, Italia, Franța, Ungaria, Irlanda și Belgia”, se arată în comunicat.

ANPC susține că ECC Romania are competență numai în soluționarea pe cale amiabilă a litigiilor transfrontaliere de consum, respectiv acele litigii ivite ca urmare a achiziționării de către un consumator rezident în România a unor produse/servicii defectuoase de la un comerciant cu sediul într-un stat membru UE, altul decât România, precum și acele litigii ivite ca urmare a achiziționării de către un consumator rezident într-un alt stat membru UE a unor produse/servicii defectuoase de la un comerciant cu sediul în România.