Garanţia legală şi cea comercială vor fi prelungite automat cu perioadele de nefuncţionare ale produselor, atunci când este vorba de lipsa de conformitate apărută în cadrul termenului de garanţie.

În scopul unei mai bune protecții a consumatorilor și a clarificării unor aspecte pentru operatorul economic, dar și pentru consumator, Guvernul a modificat și completat legislația privind vânzarea produselor și garanțiilor asociate acestora, clarificările fiind necesare ţinând seamă de o serie de aspecte semnalate în sesizările și reclamațiile înregistrate la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor. Astfel, introducerea perioadei maxime de 15 zile calendaristice în care vânzătorul are obligația să repare sau să înlocuiască un produs aflat în perioada de garanție comercială, dacă nu corespunde condițiilor de conformitate menționate în declarația referitoare la garanție sau în publicitatea aferentăa fost necesară întrucât legislaţia preciza că orice reparare sau înlocuire a produselor trebuia făcută într-o perioadă de timp stabilită de comun acord, în scris, între vânzător și comerciant, nefiind precizată durata maximă a acestei perioade. Practic, perioada de nefuncţionare va reprezenta intervalul dintre aducerea la cunoştinţă a neconformităţii sau prezentarea produsului la comerciant/service şi aducerea produsului în starea iniţială de funcţionare sau predarea/notificarea de ridicare a produsului. De asemenea, a fost introdusă o prevedere potrivit căreia produsele de folosință îndelungată trebuie să fie însoțite de certificatul de garanție emis în baza garanției comerciale și, în situaţia în care reglementările prevăd, de declarația de conformitate, cartea tehnică ori de instrucțiunile de folosire, instalare/exploatare, întreținere, eliberate de producător.

De asemenea, tot în ceea ce privește produsele de folosință îndelungată, se specifică faptul că în cazul în care acestea înlocuiesc produsele defecte în perioada termenului de garanție, vor beneficia de un nou termen de garanție care curge de la data preschimbării produsului. Produsele de folosință îndelungată defectate în termenul de garanție legală de conformitate, atunci când nu pot fi reparate sau când durata cumulată de nefuncționare din cauza deficiențelor apărute în termenul de garanție legală de conformitate depășește 10% din valoarea acestuia (practic, este mărimea termenului de garanție în care produsul nu funcţionează, de exemplu: 2,4 luni de nefuncționare din 24 luni (2 ani) de garanţie legală), la cererea consumatorului, vor fi înlocuite de vânzător sau acesta va restitui consumatorului contravaloarea produsului respectiv. Termenul de garanție curge de la data intrării bunului respectiv în posesia consumatorului, inclusiv pentru bunurile noi de folosință îndelungată obținute prin tragere la sorți la tombole, castigate la concursuri și similar sau acordate cu reducere de preț ori gratuit de către operatorii economici. Reamintim că printr-un act normativ publicat la finele anului trecut, parlamentarii au stabilit că păstrarea ambalajului unui produs nu este obligatorie pentru a beneficia de garanţie. În fine, o ultimă precizare: reglementările noii Ordonanţe adoptate miercuri de Guvern vor intra în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial.