SGR reprezintă un sistem în care românii vor plăti o garanție de 0,50 bani atunci când vor cumpăra o băutură (apă, băuturi răcoritoare, bere, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant.

Implementarea operațională a Sistemului de Garanție-Returnare (SGR) în România este estimată la o perioadă de aproximativ 18 luni, după ce Guvernul a desemnat, ca unic administrator al sistemului, compania RetuRO Sistem Garanție Returnare SA. Potrivit administratorului SGR, odată cu primirea licențierii din partea Guvernului României, RetuRO Sistem Garanție Returnare începe să facă primii pași pentru implementarea operațională a sistemului în România. Este vorba despre un proiect de anvergură care își propune să introducă ambalajele de băuturi într-o economie circulară și să contribuie astfel la transformarea României într-o țară mai curată. În continuare, este necesară adoptarea pachetului legislativ complet care va permite demararea tuturor procesele necesare implementării sistemului de garanție-returnare, astfel încât acesta să devină funcțional în cel mai scurt timp posibil. În viitorul apropiat, compania-administrator va începe derularea următoarelor activități în vederea implementării SGR: administrativ - definitivarea proceselor administrative, recrutarea personalului companiei și selectarea furnizorilor; finanțare - definitivarea documentelor, solicitarea și obținerea finanțării necesare pentru implementarea sistemului; Infrastructură - dezvoltarea și implementarea infrastructurii IT, dar și a infrastructurii operaționale; Înregistrare în sistem - înregistrarea tuturor producătorilor și importatorilor de băuturi, precum și a comercianților, proces ce implică semnarea a aproximativ 100.000 de contracte; echipamente automate - comandarea echipamentelor automate de colectare, testarea și instalarea acestora de către comercianți; campanie de comunicare - implementarea unei campanii de comunicare la nivel național, pentru consumatori. Obligațiile administratorului unic al SGR includ instalarea centrelor de sortare și numărare a ambalajelor colectate prin sistem, în timp ce organizarea centrelor de colectare a ambalajelor de la consumatori este în sarcina comercianților. Cadrul legal ce stabilește modalitatea de implementare a SGR a fost adoptat în octombrie 2021, prin HG 1074/2021 şi reprezintă un sistem care se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 litri și 3 litri, inclusiv. După golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianți, practic, în orice magazin din România. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanției plătite inițial, fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal. Scopul acestui sistem este de a introduce ambalajele într-o economie circulară și de a ajuta România să-și atingă țintele naționale de colectare și reciclare stabilite la nivel european care cer, spre exemplu, ca până în anul 2025, să se colecteze 77% dintre PET-urile puse pe piață, iar până în anul 2029, o pondere de 90%. De asemenea, sistemul va ajuta la atingerea și chiar depășirea noilor ținte de colectare și reciclare pentru restul tipurilor de materiale, respectiv 75% pentru sticlă și 60% pentru aluminiu, începând din anul 2030.