Consiliul Local Oradea a aprobat, în şedinţa de joi, studiul de fezabilitate pentru realizarea unui drum care va lega Inelul Metropolitan de Centura Oradea între Nojorid şi Sânmartin. Drmul, care va avea 6 km, va porni din localitatea Cihei şi se va conecta cu Centura Oradiei prin strada Apateului.

Administrația locală a realizat studiul de fezabilitate pentru realizarea unui drum care să lege Inelul Rutier Metropolitan de municipiul Oradea, între Nojorid și Sânmartin. Drumul va fi realizat pe relația comuna Sânmartin/localitatea Cihei - municipiul Oradea, strada Apateului - Centura Oradea. Studiul a fost aprobat în şedinţa de joi a CL Oradea. Potrivit primarului Florin Birta, drumul va avea aproximativ 6 km lungime, valoarea lucrărilor fiind de 35 milioane lei. Traseul a fost stabilit în colaborare cu primăriile din Sânmartin și Nojorid și el nu afectează nicio construcție, doar terenuri care vor fi expropriate.

Drumul va avea două benzi de circulație, vor fi realizate două podețe, iar o porțiune de 350 m de canal va fi întubată. Durata de execuție este 12 luni, la care se adaugă încă două luni pentru proiectare.

„În perioada următoare vom încerca să scoatem la licitație partea de proiectare și execuție și să dăm drumul la lucrări, astfel încât în momentul în care va fi finalizat și Inelul Metropolitan al municipiului Oradea, acest drum de legătură să poate fi folosit de toți cei care vor tranzita orașul Oradea sau inelul metropolitan”, a menţionat primarul Florin Birta.

Realizarea noului drum este prevăzută în proiectul de infrastructură rutieră derulat de municipalitate şi Consiliul Judeţean Bihor care vizează conectivitatea orașului Oradea, respectiv a Zonei Metropolitane Oradea cu drumurile județene și marile magistrale de transport din județul Bihor, prin cinci obiective de investiţii.  

„Municipalitatea se ocupă de realizarea a trei studii de fezabilitate: inelul rutier metropolitan între Nojorid și Sânmartin prin strada Apateului, asigurarea conectivității zonei Băile Felix - Băile 1 Mai cu DN 1, în municipiul Oradea, cartierele Nufărul și Velența, prin zona străzilor Iancu de Hunedoara - Seleușului - Războieni - Calea Clujului, precum și asigurarea conectivității comunei Paleu și a zonei de dealuri cu Șoseaua Borșului (DN 1), prin cartierele Oncea, Soarelui, respectiv prin strada Uzinelor din municipiul Oradea. De celelalte două, Drum Expres Arad - Oradea și legătura Centura Oradea - Autostrada A3, precum și de studiul de fezabilitate eferent realizării Inelului Metropolitan de Nord, se ocupă Consiliul Județean Bihor”, a precizat Florin Birta.

Pe lângă studiul de fezabilitate aprobat joi, municipalitatea va finaliza, în următoarele două luni, indicatorii tehnico-economici pentru celelalte două investiţii care îi revin prin protocolul de colaborare înceheiat cu administraţia judeţeană.

 

Proiectele de infrastructură ale CJ Bihor

În ceea ce privește proiectele de care se ocupă Consiliul Județean, Ilie Bolojan a declarat că în decurs de o lună va fi gata varianta pentru Inelul Metropolitan de Nord care va fi trimisă spre avizare la CNAIR.

„Vom proiecta drumul cu conectare la giraţia de la Fughiu”, a menţionat Bolojan, adăugând că cealaltă variantă, care prevedea conectarea cu giraţia de la ieşirea din Oradea nu este viabilă. Inelul Metropolitan de Nord are ca scop asigurarea conectivităţii DN 1 cu DN 19, astfel: Centura Oșorhei (sensul giratoriu de pe DN 1, spre Fughiu) - municipiul Oradea, prin cartierele Tineretului, Podgoria, respectiv zona Gheorghe Doja - comuna Paleu, localitățile Săldăbagiu de Munte și Paleu - Centura Biharia.

Pentru Inelul Metropolitan de 17 km, care asigură legătura cu drumurile naționale DN1, DN 76 și DN 79, înspre Cluj-Napoca, Deva și Arad, și cu centurile din zona metropolitană a Municipiului Oradea, respectiv centura Oșorhei, centura Nojorid și centura Sânmartin, traseul este în fază de reproiectare după decizia Curţii de Apel Cluj de a anula trei hotărâri ale Consiliului Judeţean Bihor privind construirea acestuia. Potrivit lui Ilie Bolojan, noile documentaţii vor fi gata în această lună. Pe lângă noul traseu, care va avea o lăţime mai mare, CJ va trebui să aprobe şi noul coridor de expropriere. În prezent, a menţionat preşedintele CJ Bihor, se lucrează în continuare la cele două viaducte (de la Betfia şi din Băile Felix) care vor fi păstrate şi în noul traseu.

„Acolo nu am oprit lucrările. Sunt elemente fixe pe care nu le putem modifica”, precizează Ilie Bolojan, adăugând că la sfârşitul lunii martie vor fi montate grinzile la viaductul de la Betfia, iar la începutul lunii aprilie cele de la viaductul de la ieşirea din Băile Felix spre Beiuş.

Pe lângă Inelul Metropolitan de Nord, administraţiei judeţene îi revine realizarea conectivităţii Oradiei cu Drumul Expres Arad-Oradea şi cu Autostrada Transilvania, pe o axă ce cuprinde străzile Meșteșugarilor, Lăpușului, Oneștilor, bulevardul Decebal și strada Tudor Vladimirescu. În cadrul acestui proiect este inclus pasajul subteran de la intersecţia străzilor T. Vladimirescu şi Oneştilor, execuţia şi proiectarea acestuia fiind deja scoase la licitaţie, cu termen de depunere a ofertelor până în data de 8 martie.

„Sper că în vara acestui an vom avea semnat contractul de proiectare şi execuţie, astfel ca lucrările să înceapă în toamnă”, a menţionat Ilie Bolojan. Cât priveşte restul traseului, care merge de la Oradea până la Salonta, acesta este în procedură de licitaţie, termenul pentru depunerea ofertelor fiind 10 aprilie. Finalizarea lucrărilor este estimată pentru sfârşutul anului 2025.