Împlinirea a jumătate de veac de existenţă a Universităţii din Oradea a fost marcată şi printr-o inedită apariţie editorială, o colecţie de mărturii despre această activitate didactică realizată pe baza articolelor apărute în presa locală.

Volumul „Cerneală şi suflete. Aspecte ale învăţământului superior orădean 1963-2013", având ca şi autori pe Rozalia Barta şi Cristian Culiciu, a văzut lumina tiparului, în acest an, la Editura Universităţii din Oradea. Lucrarea reprezintă materializarea iniţiativei Asociaţiei „Gheorghe Şincai" a Studenţilor în Istorie de a marca cei 50 de ani de existenţă a Universităţii din Oradea.  Cartea este împărţită în două, fiecare parte reprezentând un studiu independent. Primul studiu, al studentului Cristian Culiciu, priveşte învăţământul superior orădean în totalitatea sa. Biblioteca fiind o componentă, un element indispensabil şi cotidian al Universităţii, completează, prin istoricul său, informaţiile celei dintâi părţi. O a treia componentă importantă a volumului constă din indexul articolelor de presă referitoare la temele abordate, şi publicate în intervalul 1963-2013. Cititorul nu este introdus direct în tema volumului, ci întâlneşte o seamă de consideraţii preliminare privind Academia de Drept din Oradea (1780-1934). Apărând ca o reparaţie istorică, înfiinţarea în 1963, a Institutului Pedagogic orferea, din nou, şansa tinerilor orădeni de a studia acasă. Atât pentru perioada 1963-1989, cât şi pentru cea de după schimbarea regimului analiza se îndreaptă către trei dintre cele mai importante planuri ale activităţii Institutului/Universităţii: evoluţia facultăţilor şi a campusului, activitatea ştiinţifică (acestea două fiind ramurile de bază ale oricărei astfel de instituţii), dar şi cea a studenţilor. Cea de-a doua parte a volumului constă într-o monografie a Bibliotecii Universităţii din Oradea. Deschisă odată cu Institutul Pedagogic, în 1963, aceasta îşi confirmă permanent utilitatea, atât în faţa cadrelor didactice (cercetătorii), cât şi în faţa studenţilor, cu toţii aflaţi în nevoia de a se informa. Şi în acest caz vorbim de o periodizare, determinată de succesivele suişuri şi coborâşuri ale bibliotecii, coroborate cu cele ale Institutului sau Universităţii. Volumul se încheie cu un index care reuneşte 2354 de articole publicate în publicaţiile locale despre activitatea acestei instituţii academice.