Revenirea școlilor beiușene la scenariul roșu, care presupune trecerea în mediul online a activității de predare-învățare, s-a petrecut fără sincope, elevii reacționând peste așteptări la această provocare. Totuși, problemele inerente acestui mod de lucru au apărut, dar, după cum subliniau directorii unităților de învățământ, acestea au fost surmontate.

La Colegiul Național „Samuil Vulcan”, celor trei profesori care au declarat că nu au dispozitive corespunzătoare susținerii lecțiilor online le-au fost împrumutate laptopuri de la școală, iar elevii au declarat cu toții că au aparatura necesară participării la cursuri, chiar dacă mulți o fac apelând la smartphone-uri. Vulcaniștii au optat pentru platforma Adservio, iar prezența zilnică la ore, declară directoarea Mihaela Ilieș, este satisfăcătoare, numărul de absențe fiind între 100 și 150, la un efectiv de 747 de elevi.

Și cei de la Colegiul Tehnic „Ioan Ciordaș” sunt relativ mulțumiți de prezența elevilor la cursurile online, absenteismul fiind determinat, în opinia Claudiei Cighir, directoarea școlii, de problemele de conectare la internet. Și aici, majoritatea elevilor se bazează pe telefoanele inteligente, iar când nu pot accesa platforma Microsoft Office 365 – Teams, primesc suportul de curs pe grupurile de WhatsApp.

Cel mai convins de viabilitatea scenariului roșu, cu trecerea integrală în mediul online a activității instructiv-educative, este directorul Liceului Vocațional Pedagogic „Nicolae Bolcaș”, profesorul Lucian Ropa anunțând că prezența elevilor este mai mare la cursurile de pe platforma Google Classroom decât în timpul celor cu prezență fizică. Interlocutorul nostru a mai precizat că problema dotării cu aparatură a fost rezolvată, școala asigurând laptopuri cadrelor didactice și elevilor care nu dispuneau de niciun dispozitiv corespunzător. În plus, elevilor fără acces la internet le-au fost distribuite cartele cu date mobile.

Dificultățile semnalate de Mihaela Nemeș, directoarea Școlii Gimnaziale „Nicolae Popoviciu”, țin de specificul învățământului primar, elevii din clasele pregătitoare, I și chiar a II-a având nevoie de ajutorul adulților – părinți sau bunici – pentru accesarea platformei Adservio și ducerea la bun sfârșit a sarcinilor de lucru din timpul orelor online. Și aici rata absenteismului este în limite rezonabile, iar celor optsprezece elevi care nu pot urma cursurile online, neavând aparatura necesară, materialele prezentate în timpul lecțiilor le sunt duse acasă de învățători ori sunt ridicate de la școală de părinți.

Un aspect pozitiv este numărul mic de infectați cu Covid-19 din rândurile personalului școlilor beiușene: un paznic, la Colegiul Național „Samuil Vulcan”, un cadru didactic, la Colegiul Tehnic „Ioan Ciordaș” și altele două din cadrul Liceului Vocațional Pedagogic „Nicolae Bolcaș”. Cât privește elevii care se pregătesc la Beiuș, niciunul nu era confirmat pozitiv la începutul acestei săptămâni.

Un pas esențial în direcția optimizării învățării online ar fi, după cum precizau directorii unităților de învățământ din Beiuș, sosirea tabletelor sau laptopurilor pentru elevi și profesori, fie ca urmare a promisiunii făcute de guvern, fie prin aprobarea proiectului Primăriei intitulat „Achiziția de echipamente IT în vederea creșterii gradului de utilizare a internetului în actul educațional”, cu o valoare de circa 5,8 milioane de lei și depus în cadrul Programului Operațional Competitivitate, Axa Prioritară 2 - Tehnologia Informației și Comunicațiilor (TIC) pentru o economie digitală competitivă.