După ce procesul educativ a fost reluat de trei săptămâni, însă în mediul online, am solicitat directorilor celor patru instituții de învățământ din Beiuș câteva concluzii, dar și precizări despre revenirea în școli a elevilor din clasele terminale, care, în perioada 2-12 iunie, urmează să se pregătească pentru examenele naționale.

Cât privește procentul elevilor care au participat la cursurile online, acesta este unul ridicat, între 75 și 90 la sută, cu mici diferențe de la o unitate de învățământ la alta, factorii care au influențat prezența fiind: proveniența elevilor din mediul urban sau rural, starea materială a unora dintre ei, condițiile tehnice (semnal de internet sau telefonie mobilă) și, într-o oarecare măsură, gradul de interes pe care aceștia l-au manifestat față de participarea la  școala online. Desigur, după cum precizau interlocutorii noștri, au apărut și sincope, acestea fiind generate, de cele mai multe ori, de căderea semnalului pe rețelele de internet.

Directorii intervievați au abordat și problema elevilor cu cerințe educative speciale (CES), dând asigurări că psihologii școlari și profesorii de sprijin au ținut legătura cu aceștia, oferindu-le programe personalizate de pregătire.

Orarul după care se desfășoară cursurile online este diferit de la o școală la alta, acesta fiind stabilit de fiecare în parte, în funcție de particularitățile proprii și de vârsta elevilor. Astfel, Lucian Ropa, directorul Liceului Vocațional Pedagogic „Nicolae Bolcaș”, preciza că elevii claselor terminale fac ședințe de pregătire cu durata de 40-50 de minute, în timp de cursurile celor din învățământul primar și gimnazial se desfășoară pe durate mai scurte.

La Colegiul Tehnic „Ioan Ciordaș”, cursurile încep la ora 9 și se desfășoară după orarul obișnuit al școlii, numai că ședințele de lucru au o durată de 30 de minute, cu pauze de câte 15 minute între ele. Totodată, directoarea Claudia Cighir a subliniat că inclusiv orele de practică sunt asigurate, elevilor fiindu-le date de către profesori sarcini de lucru, urmând ca, la finele celor șase ore de stagii practice, să fie verificate proiectele pe care elevii le-au avut de realizat.

Cel mai relaxat program îl întâlnim la Colegiul Național „Samuil Vulcan”, acolo unde școala online începe la ora 10 și se desfășoară urmând alternanța dintre cursurile cu durata de 20 de minute și pauzele de câte 15.

La nivelul Colegiului Național „Samuil Vulcan” – declara directoarea Mihaela Ilieș – am hotărât, cu acordul tuturor cadrelor didactice din Consiliul Profesoral și apoi am aprobat în Consiliul de Administrație, programul după care va funcționa această școală online și anume cursurile încep la 10, ora are o durată de 20 de minute, 15 minute pauză. Cum am ajuns la această durată? Am făcut un calcul cât durează până un profesor se deplasează la sala de curs, cât durează strigarea catalogului, cât durează verificarea temei, cât durează plimbatul de la bancă la tablă și așa mai departe. Consider că rezultatul la care am ajuns este justificat; profesorul, la clasă, nu cred că are o activitate efectivă mai mare de 20 de minute. Acuma, într-adevăr, probabil că nu am luat în calcul, neapărat, răspunsurile din partea elevilor, dar trebuie să ne gândim și la faptul că elevii primesc în avans conținutul, materialul lecțiilor, profesorul nu mai dictează absolut deloc, copiii nu mai iau notițe în timpul acestei ore, ci doar se fac aplicații, exerciții, se explică conținutul pe care elevii deja l-au avut parcurs. Consider că 20 de minute este o durată justificată!

În cazul în care vom fi nevoiți să continuam lecțiile online, probabil că vom reconsidera cât de cât, un pic, această durată de 20 de minute și o vom extinde până la maxim 30 de minute, cu pauza necesară între ele, între orele respective

Și acuma, de ce nu am lăsat să mergem mai mult de 20 de minute? O dată, v-am justificat cum am ajuns la durata de 20 de minute și, în plus, de asta trebuie să ne gândim că elevul, și chiar și dascălul, să stea șase ore în fața calculatorului, după aceea încă nu știu câte ore îi trebuie fiecărui cadru didactic să-și pregătească lecția, fiindcă, vedeți, nu mai mergem la clase pregătiți, obișnuiți; avem de pregătit materiale pe care nu le avem la dispoziție, deci, mai durează câteva ore să ne pregătim lecțiile pentru următoarele zile sau chiar pentru săptămâna viitoare.

La fel, elevii trebuie să parcurgă materialele pe care le primesc de la noi, trebuie să-și facă temele pe care le au la diferite materii, din nou, câteva ore în plus, or să facem așa un exces de stat în fața ecranului nu știu dacă este justificat și nu știu dacă este sănătos!

Interlocutorii noștri au adus în discuție și problema asigurării materialelor de protecție și dezinfecție necesare bunei derulări a pregătirilor din perioada 2-12 iunie, atunci când elevii claselor terminale – a VIII-a și a XII-a – sunt așteptați să revină în sălile de clasă. Conducerile celor patru instituții de învățământ beiușene au solicitat Primăriei fondurile necesare pentru achiziționarea mănușilor, măștilor, dezinfectanților și termometrelor necesare pentru perioada de pregătire și pentru examenele naționale, banii fiind alocați în urma ședinței extraordinare a Consiliului Local din 11 mai.

În fine, Mihaela Nemeș, directoarea Școlii Gimnaziale „Nicolae Popoviciu”, semnala că este nevoie de o schimbare de mentalitate, atât printre elevi, cât, mai ales, la nivelul cadrelor didactice și părinților:

E nevoie de timpul acesta de acomodare! Nimeni nu a fost pregătit pentru activitatea în online, de ce nu am recunoaște lucrul ăsta, dar aici ține și de noi, cadrele didactice, care, în aceste momente, dovedim că suntem creative și suntem deschise noului, prin abordarea unităților de învățare pe care trebuie să le și predăm, să le și verificăm și să-i aducem și pe copii în online. Da, e destul de dificil după ce le-am spus elevilor, ani de zile, că ne dăunează foarte mult să stăm mult pe calculator sau pe tabletă și smartphone, ca acum să ne vedem nevoiți să le utilizam foarte mult și să ajungem undeva la o dependență de acestea!