În cadrul proiectului Erasmus+, în domeniul educației școlare, șapte elevi  și cinci profesoare de la CN ,,Avram Iancu” Ștei, a cărui conducere este compusă din profesorii Cristian-Adrian Andru și Cristian-Petru Gavriș, director, respectiv director-adjunct, au derulat a treia mobilitate de proiect în localitatea Izmir, din Turcia.

 

Proiectul se desfășoară pe durata a trei ani școlari, începând cu anul 2023 și finalizându-se în 2026. Grupul țintă este reprezentat de elevi cu vârste cuprinse între 11 și 19 ani și vizează trei componente: includere, transformare prin digitalizare și green (mediul și combaterea schimbărilor climatice). Partenerul primului an de proiect este Organizația „Anatolia Education and Consulting” din Izmir, Turcia. Obiectivele proiectului vizează promovarea utilizării noilor tehnologii digitale și a siguranței cibernetice în procesul de predare-învățare cu ajutorul internetului, transferul de bune practici în domeniul protecției mediului, dezvoltării durabile, incluziunii și participării democratice prin cooperare cu școli europene. În perioada 11-18 mai 2024, de la Colegiul Național ,,Avram Iancu” Ștei au plecat spre Izmir două echipe: una alcătuită din șapte elevi (Petra Petrescu, Maria Sarah-Epureanu, Ioana-Cristina Meza, Alexandru-George Bălan, Isai Ciupe, Albert-Matei Tanțoș, Carina-Maria Chinde), alături de însoțitoarea acestora, prof. Georgiana Gavriș, și altă echipă formată din următoarele cadre didactice: Mihaela Zaha, Daniela Popa, Adriana Gabor și Carmen Ifrim. Chiar dacă au avut aceeași destinație, cele două echipe au desfășurat activități diferite pe parcursul săptămânii respective. Cele patru profesoare au participat la un curs de formare profesională vizând incluziunea școlară, denumit „Drama in Special Education”. Coordonatorul de curs a fost Murat Duz. Activitățile au avut ca scop transferul de bune practici din școlile europene partenere și schimburi de experiență în ceea ce privește educația incluzivă pentru copiii care provin din medii vulnerabile sau copiii cu CES.

„A fost un curs interactiv interesant, o oportunitate pentru mine de a învăța și, mai apoi, de a aplica la clasă metode moderne, astfel încât predarea în cadrul diversității să vizeze fiecare elev în parte”, a afirmat prof. Carmen Ifrim, la finalul acestei experiențe. Un impact semnificativ asupra cadrelor didactice din România l-a avut vizita la o școală din Izmir în care învățau elevi cu cerințe educaționale speciale, cu deficiențe grave și severe. „M-a impresionat sistemul educațional din Turcia, axat pe incluziunea socială a tinerilor cu dizabilități. Fiecare elev și-a descoperit pasiunea, a fost încurajat de profesori să își înfrângă complexele și să fie integrat în societate”, a subliniat prof. Daniela Popa.  Vizitarea orașului antic Efes a fost un bun prilej de a descoperi locuri încărcate de istorie. Profesorii și elevii din Ștei au admirat Biblioteca lui Celsius, Templul lui Hadrian, Teatrul Mare, ruinele Templului Zeiței Artemis și au asistat la proiecții 3D care au reînviat pentru câteva zeci de minute lumea antică a Efesului. „A fost o experiență care ne-a îmbogățit din mai multe puncte de vedere: nu doar profesional (prin ceea ce am învățat despre educația incluzivă), ci și sufletesc, cultural (prin intermediul interacțiunii cu tot ceea ce presupune o altă țară, o cultură diferită)”, a adăugat prof. Adriana Gabor. Elevii din ciclul gimnazial al Colegiului au participat la diferite activități pe tema cyberbullyingului la o școală privată, Uluslararası Kültür Eğitim ve Bilim Okulları. Elevii, alături de doamna însoțitoare, au fost primiți cu brațele deschise. În diversele activități, au luat la cunoștință cum să fie prevenit fenomenul de cyberbullyng. Ce mesaje să le transmită pentru a stopa acest fenomen au fost transcrise pe diferite postere, lucru făcut în echipă cu elevii turci. Cu toții au fost foarte impresionați de ospitalitatea cu care au fost primiți, de mâncarea specific turcească, de orașul İzmir cu întreaga lui istorie. A fost o experiență pe care și-o vor aminti cu mare drag. În perioada 22-26 aprilie, au participat și directorii Colegiului Național „Avram Iancu” Ștei la o mobilitate de tip job-shadowing în Istanbul, Turcia. Ca o concluzie a întregii experiențe din Izmir, prof. Mihaela Zaha a subliniat următoarele: „Am descoperit Izmirul prin prisma unor dascăli preocupați să clădească un loc în societate pentru fiecare elev cu probleme mentale. Am înțeles încă o dată că fiecare om este unic și cu atât mai valoros. Cu bunăvoință, cu multă răbdare, folosind metode practice și mai ales munca în echipă, și copiii cu cerințe speciale au un rost al lor. Alături de ei, comunitatea noastră e mai puternică”.