Conferinţa profesorilor la CJ, cu oaspeţi din Ministerul Educaţiei - Rolul Istoriei, redefinit
În jur de 150 de profesori de istorie şi inspectori ai IŞJ Bihor au participat ieri, de la ora 14.00, la dezbaterea cu tema „Locul şi rolul disciplinei Istorie în societatea românească", un eveniment care s-a desfăşurat în sala mare a Consiliului Judeţea Bihor. Printre participanţi s-au numărat secretarul de stat al MEN, Vasilica Ştefania Duminică, inspectorul general al MEN, Doru Dumitrescu, prorectorul Universităţii din Oradea, Sorin Şipoş, inspectorul general al IŞJ Bihor, Daniel Negrean, inspectorul general adjunct, Nicolae-Ioan Avram, deputatul Florica Cherecheş, şi inspectorul de specialitatea Elisaveta Roşu, care a fost şi moderatorul dezbaterii.
Dascălul de istorie şi echilibrul
După un discurs despre importanţa disciplinei, citit de Daniel Negrean, a urmat intervenţia secretarul de stat care a spus printre alte că elevii trebuie învăţaţi că înainte de a fi europeni, sunt români. „În urmă cu câţiva ani am avut de predat la clasa a VI-a la literatura română o lecţie despre „Cântarea româniei" a lui Alecu Russo. Le-am cerut elevilor să îmi spună ce au simţit la citirea acestui text şi am rămas perplexă de răspunsul lor. Au spus că nu au simţit nimic şi că sunt doar nişte cuvinte goale. Am înţeles că acei copii nu cunoşteau contextul social şi istoric în care au avut loc acele evenimente şi după ce le-am explicat mai pe larg despre ce este vorba mi-au cerut să recitim acel text. Am aflat astfel că locul şi rolul istoriei în societatea românească ar trebui reconsiderate prin întărirea lor. Să nu uităm să ne promovăm valorile naţionale chiar dacă suntem astăzi în Europa pentru că înainte de a fi europeni, suntem români", a povestit Vasilica Ştefania Duminică. Aceasta a mai afirmat că ideile şi sugestiile pe care cadrele didactice le-au făcut pe parcursul şedinţei vor fi preluate şi trimise Comisiei Naţionale pentru Curriculum. Prodecanul Sorin Şipoş a ales să facă mai multe confesiuni. „Eu, personal, am ales istoria pentru că am observat că lucrurile nu se petrec astăzi fără o anumită logică ce îşi are rădăcinile în trecut. A fi profesor de istorie te menţine într-un anumit echilibru în momentele de criză sau de cumpănă ale societăţii. Ca profesori de istorie putem mereu compara ce se întâmplă cu anumite evenimente din trecut, cele mai multe dintre ele fiind ciclice, în societate. Recursul la trecut ne poate ajuta să trecem de situaţiile sociale dificile din prezent", a spus, printre altele, Sorin Şipoş. Discursurile de deschiderea au fost urmate, după 14.30, de patru prezentări, urmate de mai multe dezbateri şi de lansarea Portofoliului profesorului de istorie. Lucrarea, care are 322 de pagini şi a fost coordonată de inspectorul Elisaveta Roşu, este un sprijin pentru profesorii debutanţi, cuprinzând capitole dedicate datelor personale şi activităţilor la catedră, performanţelor didactice şi proiectelor personale.
doru dumitrescu mai bine ar introduce 2-3 ore de istorie obligatoriu