Zi importantă pentru Facultatea de Inginerie Managerială și Tehnologică a Universității din Oradea. Ieri, de la ora 12.00, profesorul Nicolae Burnete de la Facultatea de Mecanică din cadrul Universității Tehnice din Cluj-Napoca a primit titlul de Doctor Honoris Causa al instituției orădene.

Ceremonia a fost moderată de președintele senatului Universității din Oradea, Vasile-Aurel Căuș, și s-a bucurat de prezența rectorului Universității Tehnice din Cluj-Napoca – Vasile Țopa, a rectorului Universității din Oradea – Constantin Bungău și a decanului Facultății de Inginerie Managerială și Tehnologică – Alexandru-Viorel Pele.

„Nicolae Burnete este de peste 10 ani cadru didactic al universității noastre. Nu doar că predă, dar face parte din comisii de concurs, colectivul redacției revistei facultății, coordonează sau este implicat în numeroase proiecte de cercetare”, a spus, printre altele, Constantin Bungău.

Alexandru-Viorel Pele a citit Laudatio, subliniind rezultatele remarcabile obținute de președintele Senatului Universității Tehnice din Cluj-Napoca în cei 30 de ani de activitate.

„S-a născut în Alba Iulia, a făcut acolo liceul și apoi studiile superioare la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca. Este îndrăgit de studenți datorită metodelor pedagogice inedite pe care le folosește. Și-a desăvârșit studiile la mai multe universități din Franța și Germania și este autor sau coautor la 16 lucrări didactice de anvergură”, a spus decanul. Rectorul Universității Tehnice din Cluj-Napoca, Vasile Țopa, a spus că prietenia dintre Cluj-Napoca și Oradea este una trainică și că se vede și se simte acest lucru.

Fascinantă a fost lecția „Nevoia de mobilitate, energia și biocombustibilii” susținută de profesorul Nicolae Burnete. Aceasta a pornit de la câteva grafice care arătau modul în care s-a dezvoltat industria auto pe mapamond, subliniind că producătorii din țările puternic dezvoltate și-au menținut ritmul dar au apărut și țări producătoare care au evoluat enorm.

„Nevoia de mobilitate a noastră, a tuturor, se transpune în nevoie de energie, ori, conform unor calcule, până în 2040 nevoie de energie va crește cu 40%. Nu transportul consumă cea mai multă energie, așa cum v-ați aștepta, ci industria. Nevoia de energie duce la creșterea poluării. Automobilul electric pare o soluție, dar, deși au trecut foarte mulți ani de la inventarea acestei tehnologii, ea se confruntă și astăzi cu aceleași probleme: autonomia scăzută și fluctuantă a bateriei, stocare energiei etc. Noi, la Cluj-Napoca, din anul 2000 am început să ne ocupăm de construirea unor motoare pe biocombustibili. Cercetările au fost vaste, de la introducerea unor culturi de rapiță pentru utilizarea uleiului, la alte rețete bazate tot pe uleiuri vegetale sau chiar pe uleiuri uzate. Rezultatele muncii s-au văzut pentru că am reușit să punem în circulație, atât în Cluj-Napoca cât și în Alba-Iulia, autobuze care folosesc biocombustibili. Aceste cercetări au dus la construirea unui laborator de cercetare, unic în țară. Munca noastră s-a concretizat în mai multe patente, doctorate, cercetări științifice. În concluzie, viitorul automobilului este greu de precizat, dar s-ar putea să ne îndreptăm spre utilizarea automobilelor electrice în orașe și a celor hibride în afara lor”, a spus profesorul Nicolae Burnete.