Există cursuri care-ți aduc informații noi sau cursuri pe care le calculezi mai degrabă în timp pierdut decât în lucruri învățate. Există însă și o categorie aparte a cursurilor, care nu numai te învață, dar au puterea să schimbe modul de a vedea anumite lucruri. În această ultimă categorie se înscrie și unul din cursurile pe care o profesoară de la "Partenie Cosma" a avut posibilitatea să îl facă, alături de profesori din 12 țări europene.

Intitulat "Metode centrate pe acțiune cu efect asupra creșterii motivației și calității în mediul de învățare", cursul s-a desfășurat în Portugalia, în perioada 14-20 iulie 2013. Printre participanți s-a numărat și profesoara Ramona Breazdău de la Colegiul Economic "Partenie Cosma", care a câștigat un grant de mobilitate în urma unui concurs organizat de ANPCDEFP în cadrul Programelor de învățare pe tot parcursul vieții (LLP). Cursul a fost conceput de European Bridges Consulting, o organizație finlandeză cu o vastă experiență în aceste programe și a pornit de la ideea de a acorda, în cadrul educației, unui spațiu nu doar logicii și rațiunii ci și inteligenței emoționale. "În mod tradițional, educația vizează prin învățare mai ales instruirea, asimilarea de conținuturi, respectiv dezvoltarea de abilități centrate pe logică și rațiune. Vitregite rămân în schimb o serie de abilități precum: cunoașterea și gestionarea emoțiilor personale, automotivarea, capacitatea de înțelegere a celorlalți, capacitatea de a stabili relații. Aceste abilități, ignorate în mare parte de învățământul tradițional (și incluse de Daniel Goleman în spectrul "inteligenței emoționale"), rămân totuși elemente esențiale în determinarea succesului personal și profesional", a povestit profesoara care a mai explicat că "metodele bazate pe acțiune nu anulează metodele tradiționale ci doar completează neajunsurile acestora".

Matematica se poate învăța chiar și prin dans

După principiul "pentru a cunoaște un lucru, trebuie să-l experimentezi pe propria piele", profesorii participanți la curs au devenit elevi în cadrul unor lecții ce au utilizat metodele bazate pe acțiune. Au decoperit astfel că matematica se poate învăța prin dans, că o lecție de istorie poate fi kinestezică iar una de literatură poate fi punctul de pornire pentru o ședință de creativitate dramatică și improvizație. Cursul a fost de asemenea o oportunitate extraordinară de a compara și înțelege alte sisteme de învățământ europene. "Am fost uimită să descopăr, de exemplu, că în sistemul finlandez ideea de eșec al elevului, de a asimila cunoștințe și abilități pe un nivel de an de studiu (corigența) a fost eliminată și înlocuită cu un sistem complex de prevenire a eșecului școlar. Cu alte cuvinte, un învățământ centrat cu adevărat pe elev, care reușește an de an să fie pe primele locuri la testele PISA", a mai povestit Ramona Breazdău. Pentru toți cei 12 participanți, cursul "Action Methods Improving Motivation and Quality in Learning Environments" a deschis un drum în care învățarea și plăcerea de a învăța pot să călătorească împreună, rămânând datoria dascălului de a da acestui drum direcția potrivită.