Mai mult de jumătate dintre copiii din comunitățile dezavantajate spun că profesorii le cer bani pentru fondul clasei ca să ia diverse materiale pentru clasă (de la burete și cretă la topuri de hârtie sau alte materiale), arată cel mai recent sondaj realizat de World Vision România.

Sondajul a fost lansat cu ocazia Zilei Internaționale a Drepturilor Copilului, care este sărbătorită în întreaga lume pe data de 20 noiembrie.

Drepturile Copilului, stipulate în Convenția ONU pentru drepturile Copilului și alte acorduri internaționale, cât și în legislația națională, sunt încălcate zi de zi în rândul copiilor din România, situația fiind cu atât mai gravă în comunitățile vulnerabile, susţine organizația.

Cu ocazia Zilei Internaționale a Drepturilor Copilului, Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România a realizat un sondaj în rândul a 659 de elevi din ciclul gimnazial și liceal, majoritatea din mediul rural sau din orașe mici. Unul din cinci copii (21%) petrece zilnic, în medie, între trei și patru ore pentru teme și alte activități de învățare în afara programului școlar. Un adolescent din zece (14%) petrece chiar și mai mult de patru ore.

Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România atrage atenția că un astfel de program poate fi extenuant pentru elevi și cere aplicarea Ordinului de ministru privind temele pentru acasă în învățământul preuniversitar. Actul normativ prevede foarte clar că timpul petrecut de un elev pentru teme nu trebuie să depășească două ore pe zi.

Mai mult de jumătate dintre copiii respondenți (52%) spun că ei sau colegii lor au fost dați afară din clasă de către profesori ca pedeapsă pentru un comportament pe care pedagogii l-au perceput ca deranjant sau deviant. În același timp, patru din zece copii spun că profesorii lor dau note mici ca pedeapsă.

Motivul cel mai des întâlnit pentru ambele practici ale profesorilor este legat de gălăgia pe care copiii o fac în clasă, urmat de întârzierea lor la ore. Pe de altă parte, conform Statutului Elevului (aprobat prin ordin al ministrului Educației), singurele sancțiuni pe care le pot primi elevii sunt: observație individuală, mustrare scrisă, retragerea temporară sau definitivă a bursei, mutarea la o altă clasă, preavizul de exmatriculare și exmatricularea.

 

Bani, bani şi iar... bani

Mai mult de două treimi (70%) dintre copii spun că profesorii le cer să aducă bani de acasă pentru culegeri și alte caiete speciale cu exerciții de lucru. În plus, jumătate (51%) spun că li se cer bani și pentru fondul clasei ca să cumpere materiale pentru desfășurarea orelor (de la topuri de hârtie și markere la bureți, cretă și altele).

„Accesul la învățământul obligatoriu de stat ar trebui să fie gratuit. Este un drept garantat prin Consituție și prin Legea educației naționale nr. 1/2011. Profesorii care cer bani de la elevi și părinți comit o ilegalitate și exercită o presiune enormă, mai ales asupra familiilor dezavantajate. Avem mai multe reglementări și în ROFUIP (Art. 170), cât și în Codul de Etică pentru cadrele didactice din învățământul preuniversitar (Art. 6), care interzic profesorilor colectarea de bani de la părinți sau de la elevi ori chiar cer recomandarea, cu precădere, de auxiliare curriculare (culegeri și alte asemenea) deschise şi gratuite. Din păcate, vedem că aceste prevederi nu sunt respectate de toți profesorii”, a declarat Mihaela Nabăr, director-executiv World Vision România.

45% dintre copii spun că, în clasa lor, au colegi care discriminează alți elevi în baza capacității intelectuale, apectului fizic, îmbrăcăminții, religiei sau dizabilității. Totodată, o treime dintre elevii respondenți spun că și profesorii discriminează din motive similare.

Copiii discriminează cel mai des în funcție de greutatatea sau înălțimea corpului și de îmbrăcăminte. În schimb, profesorii discriminează cel mai mai mult în funcție de capacitatea intelectuală a elevilor, mai arată sondajul realizat de World Vision România.

Potrivit Regulamentului de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, nu doar că orice formă de discriminare este interzisă în unitățile de învățământ, ci ar trebui ca la nivelul fiecărei școli să existe o comisie permanentă pentru „prevenirea şi eliminarea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalităţii”.

Mai mult de patru din zece (43%) dintre elevii respondenți spun că nu au fost consultați, anul trecut, nici măcar o dată de către profesori referitor la predarea și evaluarea din clasă. Alți 28% spun că li s-a cerut doar o singură dată feedback în anul școlar trecut.

În conformitate cu Statutul Elevului, elevii au dreptul să acorde feedback de două ori pe an (semestrial după vechea structură a anului școlar) prin fișe anonime care să fie completate la clasă.

Aproape jumătate (47%) dintre copii simt că nu se pot exprima liber în fața profesorilor, iar 18% au aceeași părere vizavi de părinți.