Un studiu realizat în perioada 19-25 martie, prin intermediul site-ului didactic.ro, pe un eșantion de 301 cadre didactice, atât din mediul urban cât și rural, scoate la suprafață o realitate tristă, aceea că doar puțin peste jumătate dintre elevi au reușit să învețe ceva în această perioadă.

Studiul reprezintă o radiografie a celor 2 săptămâni de Școală de Acasă, a efortului depus de către cadrele didactice pentru a reconfigura predarea în noul format online. Chestionați au fost educatorii și profesorii de învățământ primar (44,3%), gimnazial (44,6%), liceal (26,8)%, atât din mediul urban (64,1%), cât și din rural (35,9%).

Obiectivele principale ale studiului au fost identificarea modului în care s-au organizat cadrele didactice în această perioadă pentru Școala de Acasă, care sunt instrumentele educaționale folosite și ce provocări au întâlnit în această perioadă atât profesorii, cât și elevii.

Îmbucurător este că 95,3% dintre cadrele didactice au răspuns că au desfășurat, deja, ore la distanță. 48% dintre respondenți au declarat că au folosit soluții video pentru a susține lecțiile la distanță. Zoom este cea mai folosită aplicație - de către 25,3% dintre respondenți, urmată de WhatApp (14,6%) și YouTube (10,1%). În ceea ce privește conținutul educațional video, cadrele didactice au menționat că au recomandat elevilor de învățământ primar animațiile de predare din platforma gratuită ScoalaIntuitext.ro, iar cei din gimnaziu și liceu au fost îndemnați să urmărească filmele recapitulative din platforma gratuită ExamenulTau.ro pentru matematică și limba română și lecții video de pe YouTube.

Timpul alocat în plus pentru pregătirea orelor în acest context, față de perioada premergătoare închiderii școlii, este de peste 3 ore pentru 42,2% dintre respondenți.

„Pe Zoom explic lecția și comunic la sfârșit tema care, de obicei, constă în 1-3 exerciții din auxiliare (la Limba română și Matematică). Verific temele prin aplicația Google Classroom. Tot aici încarc materiale și filmulețe care susțin cele predate”, susține un cadru didactic din învățământul primar. Un altul, care predă la gimnaziu, declară: „A trebuit să învăț. Am urmărit tutoriale, am citit articole, i-am urmărit pe colegii care lucrau deja online. Am mai învățat și făcând”.

Majoritatea au folosit în această perioadă platforme sau site-uri educaționale cu diverse resurse: didactic.ro, Google Classroom, ASQ.ro, Adservio, Edmodo, twinkl, kahoot, Digitaliada etc.

Site-ul din care s-au inspirat cel mai mult cadrele didactice pentru predarea lecției a fost didactic.ro, cadrele didactice preferând să caute pe disciplină și clasă materiale create de colegii lor din întreaga țară. Platforma ScoalaIntuitext.ro a fost accesată datorită disponibilității unei pagini speciale: Pagina Învățătorului, de unde acesta poate selecta resursele educaționale pe care dorește să le recomande elevilor săi și apoi le poate trimite direct linkul către aceste resurse prin WhatsApp, Messenger etc.

 

54,7% dintre elevi nu au făcut ore on-line

La întrebarea dacă au reușit să intre în legătură cu toți elevii din clasă, răspuns afirmativ a fost oferit din partea a 45,3%, răspunsurile de NU fiind  motivate de: lipsa internetului, a unui laptop, tabletă sau calculator, a dezinteresului din partea părinților, lipsa materialelor didactice, lipsa sprijinului diriginților.

„M-am filmat cu telefonul mobil, am încărcat pe grupul de Whatsapp și pe clasa virtuală. Părinții sunt debusolați, nu știu să folosească platformele online, copiii sunt, ca urmare, și ei nedumeriți. Există elevi care încă nu au înțeles că această perioadă de izolare nu este o vacanță... Este dificil și pentru elevi. Cred că este destul de greu să urmărească toate mesajele și toate materialele trimise, deoarece grupul de WhatsApp este un grup deschis și mie mi se pare deranjant să se primească mesaje atât de des. Nu de puține ori, elevii au solicitat din nou cerința, deoarece nu o mai găseau în abundența de mesaje. Sunt în căutarea unui mod, a unei platforme care să mă ajute să iau mai ușor contact cu toți elevii mei, eventual să pot și verifica dacă au fost prezenți. Cred că este necesară stabilirea unui orar de „întâlnire” între elevi și profesori în așa fel încât să nu se suprapună activitățile cu ale altor profesori de la clasă. Și aș mai avea nevoie de sprijin în a-i face pe unii elevi să înțeleagă că această perioadă nu este o vacanță și că ei trebuie să se implice activ în pregătire. Faptul că nu sunt controlați i-a cam demotivat pe unii învățăcei”, a spus unul dintre profesori.

Didactic.ro, cancelaria națională virtuală a profesorilor, este un spațiu de referință pentru cadrele didactice din România, prin complexitatea și diversitatea de resurse găzduite pe site. Din 2003 până astăzi, s-au publicat aproximativ 300.000 de materiale pentru cei care sunt interesați de învățământul preuniversitar. Peste 700.000 de profesori, părinți și elevi vizitează acest site lunar.