Se întâmplă în România - Profesorii mentori fără... ucenici
Într-un articol viu comentat şi dezbătut pe un portal naţional on-line, profesorul universitar orădean Mihai Maci spune, printre altele, că „toate patetismele referitoare la „prioritatea educaţiei", „viitorul ţării", „societatea cunoaşterii" „bazată pe competenţe" etc. nu sunt decât nişte artificii retorice" şi că în spatele lor se ascunde de fapt un singur interes: propria supravieţuire a sistemului şi a afacerilor lui conexe. Există numeroase aspecte care susţin această teorie, ultimul exemplu fiind situaţia aşa-numiţilor profesori mentori, o funcţie inventată peste noapte de Ministerul Educaţiei, care însă, ca multe altele concepute cu „strădanie mentală maximă", nu este viabilă. Rolul acestor profesori mentori ar fi trebuit să fie acela de a îndruma proaspetele cadre intrate în sistem. De a-i învăţa să îşi facă planurile de lecţii (lucruri pe care ar fi trebuit să le ştie încă de la Universitate), să evalueze eficient elevii etc. În judeţul Bihor, anul trecut, au fost date chiar examene pentru această titulatură, devenind profesori-mentori 79 de candidaţi. Ministerul Educaţiei a pus însă căruţa înaintea boilor, aceşti profesori neavând până în 2014, obiectul muncii.
Aşteaptă absolvenţii cu masterat didactic
Conform Legii Educaţiei, profesorii începători sau stagiarii trebuie să fie absolvenţi cu licenţă şi să aibă şi un masterat didactic. Acest masterat didactic a fost prevăzut ca un înlocuitor al actualului modul pedagogic. Adică, studentul nu mai face modulul pedagogic pentru a deveni dascăl, ci după ce îşi ia licenţa urmează un masterat didactic, în urma căruia primeşte un act care îi dă dreptul să intre în sistem, să predea. Tot conform Legii Educaţiei, profesorii mentori nu pot îndruma decât absolvenţi cu masteratul didactic, iar în România, la această oră, nicio Universitate nu organizează un astfel de masterat. Prin urmare, cei 79 de profesori selectaţi, aşteaptă ca, în anii viitori, să apară şi absolvenţi cu masterat didactic. În loc să modifice textul legii şi să adauge un nou articol în care să specifice că pot fi mentoraţi şi profesorii care au în loc de masterat didactic, modulul pedagocic, reprezentanţii Ministerului au decis să nu mai organizeze concurs pentru profesori mentori în perioada 2012-2013, lăsându-le pe actualele cadre didactice să aştepte până când Universităţile vor avea masterate didactice şi vor apărea primii profesori cu această calificare. În acest exemplu se poate vedea limpede că reprezentanţilor Ministerului Educaţiei nu le pasă de fapt de integrarea noilor veniţi în sistem, de pregătirea lor şi nici de oamenii care au dat examene pentru a deveni profesori mentori. Totul a fost o simplă formalitate, nişte patetisme în genul „prioritatea educaţiei", „viitorul ţării", „societatea cunoaşterii" „bazată pe competenţe".
Comentarii
Nu există nici un comentariu.