Recenzie: Paul Magheru, „Sinteze de limba și literatura română pentru reușita la bacalaureat și în viață”, Editura Evrika Publishing, București, 2022, ediția a patra, revizuită.

Recent a apărut la Editura Evrika Publishing cartea profesorului univ. dr. Paul Magheru, Sinteze de limba și literatura română pentru reușita la bacalaureat și în viață, ediția a patra, revizuită și definitivată. Cartea este precedată de un Cuvânt înainte care explică scopul, conținutul pe capitole, specificul subiectelor de bacalaureat, modalități de abordare pentru a face bacalaureatul mai accesibil și util. Examenul de bacalaureat, departe de a fi un scop în sine, intervine într-un moment important din viața unui tânăr, aflat între adolescență și maturitate, hotărâtor pentru orientarea profesională și evoluția sa ulterioară. Până atunci însă diploma de bacalaureat îi dă posibilitate absolventului să-și continue formația intelectuală și profesională într-o instituție de învățământ superior, într-o școală postliceală și să-și hotărască singur ori consiliat cu responsabilitate civică drumul pe care îl are de urmat în viață.

Sintezele de limbă și literatură română sunt alcătuite în conformitate cu planul de învățământ, programa de bacalaureat și manualele școlare alternative, cu finalități comunicativ-funcționale, care urmăresc formarea de competențe intelectuale și abilități de exprimare corectă și eficientă. Disciplina de limba și literatura română are un rol deosebit de important în edificarea personalității elevilor, în formarea unor deprinderi și abilități care să le asigure accesul postșcolar la învățarea pe toată durata vieții, la integrarea necesară într-o societate bazată pe cunoaștere.

Un rol important în dezvoltarea exprimării îl are lectura directă a unor scrieri științifice sau artistice, recomandate ca modele de exprimare elevată a ideilor și sentimentelor oricât de complicate. Se observă însă în ultimul timp o tot mai frecventă eludare a lecturilor directe în favoarea mijloacelor electronice de vehiculare rapidă și comodă a informațiilor, a rezumatelor, referatelor sau recenziilor accesate de pe Internet sau calculator. Sintezele pe care ne face plăcere să le prezentăm, fără a înlocui lecturile obligatorii, sprijină înțelegerea mai adecvată a conținutului inefabil, greu exprimabil al operelor literare, ușurează accesul spre natura intimă, imaginativ-fictivă, fantastică, ideală a literaturii ca artă.

Cele 12 sinteze de limba și literatura română, alcătuite în conformitate cu planul de învățământ, programa de bacalaureat și manualele școlare alternative, se prezintă ca un compendiu de istorie estetică a literaturii române de la origini până la postmodernismul de astăzi și cuprind întreaga materie regăsită în subiectele de examen, însușite în învățământul gimnazial și liceal. Materia de literatură română este sistematizată istoric în șapte capitole și privesc: Literatura română veche; Literatura română premodernă și modernă; Junimea și junimismul. Etape în evoluția estetică a literaturii române; Marii clasici ai literaturii române: Mihai Eminescu, Ion Creangă, Ion Luca Caragiale, Ioan Slavici; Literatura română în perioada interbelică. Proza, poezia, dramaturgia, critica literară; Literatura română în perioada comunistă. Etape în evoluția literaturii române sub comunism; Literatura română contemporană. Postmodernismul.

Capitolele de limbă și comunicare, la toate nivelurile ce privesc cultivarea limbii, au fost intercalate printre cele de literatură pentru a facilita sau complini cunoștințele la această disciplină filologică, lingvistică și literară. Ele prezintă într-o manieră accesibilă și utilă Genurile și speciile literare; Curentele literare; Noțiuni de lexicologie și cultivare a limbii; Noțiuni de compoziție literară, versificație și stil. Sintezele care-și propun să facă examenul de bacalaureat mai accesibil se încheie cu un model general (semiotic) de analiză literară.

Sintezele acționează în același timp și ca îndemn la învățătură și la convingerea că bacalaureatul nu este chiar atât de dificil pe cât se pare. După ce vor fi citit această carte, elevii și părinții, poate și unii profesori, se vor convinge că bacalaureatul nu trebuie privit ca o sperietoare, nici măcar ca un rău necesar. „Pentru absolvenții cu diploma de bacalaureat, concluzionează autorul, obținută prin efort susținut, fără a-și neglija drepturile, dar nici obligațiile tinereții, porțile viitorului rămân în permanență deschise.”   

Cei interesați, elevi, profesori, părinți, pot comanda această carte pe site-ul ujmag.ro sau redactia@evrikapublishing.ro. Pe același site și de același autor mai puteți comanda Istoria culturii și literaturii universale pentru copii, carte propusă pentru un premiu al Academiei Române.

Lect. univ. dr. Orlando BALAȘ