Starea învăţământului bihorean (II)
Un capitol important al dezvoltării învăţământului îl reprezintă proiectul pentru învăţământul rural, care are alocat la nivel naţional 91 milioane USD. Proiectul s-a încheiat oficial în anul şcolar 2009-2010, fiind alocate fonduri pentru dezvoltarea bazei materiale, informatizare şi reabilitare unităţi de învăţământ. Atât în urban, cât şi în mediul rural au fost derulate lucrări la 122 unităţi de învăţământ, fiind începute de la zero două campusuri şcolare şi două şcoli de meserii. Conducerile şcolilor din învăţământului bihorean nu au apetit pentru proiecte europene de studiu.
În anul şcolar încheiat un lucru îmbucurător a fost accesarea de către unităţile de învăţământ preuniversitar din municipiul Oradea a granturilor oferite de Consiliul Local, precum şi a celor din judeţ care au beneficiat de granturile oferite de către Consiliul Judeţean. La puncte tari este văzută şi buna colaborare cu instituţii locale, prin realizarea unor parteneriate în vederea participării la proiecte europene cu Fundaţia Life, Administraţia Social Comunitară Oradea, Universitatea din Oradea, Comitetul Român pentru Drepturile Copilului, Fundaţia Ruhama. Şcolile au învăţat să acceseze fonduri în cadrul programelor structurale şi să depună cereri de finanţare. În plus, atât la nivelul ISJ, cât şi al unităţilor şcolare s-au realizat parteneriate cu instituţii de stat locale, parteneriate interjudeţene şi naţionale.
Puncte slabe şi ameninţări
La nivel general se poate observa o implicare tot mai mare la proiecte europene, însă defalcate pe mediul urban/rural, numărul lor în primul caz este mult mai mare. Astfel, la puncte slabe se observă o implicare redusă a unităţilor de învăţământ preuniversitar din mediul rural în proiecte europene. Apoi, factorii de decizie din educaţie la nivelul judeţului prezintă un interes scăzut pentru accesarea vizitelor de studiu. Unele şcoli nu au proiecte europene în derulare, multe cadre didactice fiind lipsite de motivare pentru scrierea de proiecte. Apoi, în cazul unor şcoli care au derulat proiecte, nivelul diseminării şi al vizibilităţii lor este considerat redus. Administraţiile locale şi judeţene nu asigură fonduri pentru cofinanţarea unor proiecte. Mai departe, raportul despre starea învăţământului bihorean identifică şi câteva ameninţări care trebuie analizate şi eliminate. S-a constatat realizarea unor blocaje la nivel local, judeţean şi naţional din cauza întârzierii tranşelor de finanţare pe diverse proiecte; sunt înregistrate dificultăţi în realizarea sustenabilităţii unor proiecte, din cauza lipsei de asigurare a cofinanţării de către parteneri; scăderea interesului şcolilor pentru aplicarea unor proiecte având ca argumente o perioadă nejustificat de lungă pentru evaluarea cererilor de finanţare.
Investiţii
"La nivelul judeţului sunt 122 unităţi de învăţământ care au începute lucrări investiţionale. Când spunem lucrări investiţionale ne referim la obiective de investiţii, reparaţii capitale, reabilitări, consolidări, asigurare de utilităţi", se arată în raportul întocmit de specialiştii ISJ Bihor. Pe lângă cele 122 de lucrări sunt în lucru în diferite stadii două campusuri şcolare şi două Şcoli de Arte şi Meserii. În Oradea se construieşte Campusul Şcolar pentru Colegiul Economic "Partenie Cosma" şi Grupul Şcolar "Vasile Voiculescu" şi a fost finalizat cel al Liceului "Petofi Sandor". Cele două şcoli tehnice sunt pentru Grupul Şcolar Agricol Cadea şi pentru Colegiul Tehnic "Alexandru Roman" din Aleşd. Printr-un program finanţat de Banca Mondială în judeţul Bihor au fost cuprinse 19 grădiniţe, din care 10 grădiniţe sunt construcţii noi, iar la nouă au fost executate reparaţii capitale. Restanţele pentru plata lucrărilor efectuate şi nedecontate sunt mari, ajungând la 18 milioane de lei.
Şcoli, microbuze, autorizaţii
Numărul de microbuze nu acoperă necesarul de mijloace de transport ca urmare a comasării unităţilor de învăţământ, fenomen care a cuprins majoritatea şcolilor din comunele judeţului. Pentru acoperirea întregului judeţ ar fi necesare 129 de microbuze, dar numărul de maşini asigurate este de 87, din care funcţionale sunt 82. La acestea se mai adaugă încă patru microbuze Ford, cu 16+1 locuri, care au sosit înaintea Crăciunului, fiind direcţionate către Şcoala cu clasele I-VIII Curăţele, Liceul Tehnologic Dobreşti, Şcoala cu clasele I-VIII Valea lui Mihai şi la Liceul Teoretic "Petofi Sandor" din Săcueni. În întreg judeţul sunt 213 unităţi cu personalitate juridică şi 719 fără. Din rândul primei categorii, doar 160 au autorizaţie de funcţionare, 26 sunt în curs de autorizare şi 27 nu au autorizaţie, 111 au avize sanitar veterinare, iar 27 nu deţin acest act. Din rândul unităţilor fără personalitate juridică 142 au autorizaţie de funcţionare, 401 sunt în curs de autorizare, 176 nu au autorizaţie, 106 au aviz sanitar-veterinar, iar 247 nu deţin acest aviz.
Comentarii
Nu există nici un comentariu.