Încurajat şi convins de necesitatea revigorării şi extinderii învăţământului profesional şi tehnic, profesor dr. Răzvan Vonea, director al Colegiului Tehnic "Andrei Şaguna" Oradea, a participat la o vizită de studiu Comenius în Sliema, Malta, alături de inspectori şcolari, directori de colegii vocaţionale şi reprezentanţi ai instituţiilor de plasare a forţei de muncă din Lituania, Letonia, Germania, Marea Britanie, Scoţia, Irlanda, Franţa, Guadalupe, Cehia, Polonia.

Tematica vizitei de studiu se pliază pe necesităţile de implementare şi încurajare a învăţământului profesional care se restartează în ţara noastră începând din anul şcolar 2014-2015. Titlul vizitei de studiu, care a durat cinci zile, a fost "Dezvoltarea şi încurajarea învăţământului tehnologic. Malta, ca studiu de caz". Grantul de finanţare, obţinut prin programul LLP, a fost de 990 euro, conform contractului încheiat cu ANPCDEFP România. Organizatorul vizitei de studiu a fost Nathalie Muscat, manager de programe în cadrul Agenţiei Naţionale de Programe Europene din Malta. În prima zi a vizitei de studiu Comenius au avut loc prezentări ale sistemelor educaţionale din diferitele ţări europene, dezbateri asupra asemănărilor şi deosebirilor constatate şi vizite la Direcţia de Cercetare şi Dezvoltare din cadrul Ministerului Educaţiei din Malta şi la Comisia Naţională de Învăţământ Superior. Ziua a doua a urmat cu vizite la The Employment and Training Corporation, centru în care se susţin cursuri de scurtă şi lungă durată în vederea amplasării şi integrării pe piaţa muncii, având o excelentă bază materială în domeniile de pregătire Mecanică, Electronică, Electric şi Prelucrarea lemnului. De remarcat a fost că în cadrul sistemului de educaţie maltez a fost aplicat un proiect pilot privind introducerea de discipline tehnologice în învăţământul gimnazial (Tehnologia informaţiei, Inginerie tehnologică, Industria ospitalităţii, Îngrijirea sănătăţii şi Asistenţă socială şi de sănătate) cu scopul de a forma elevilor din gimnaziu imaginea generală asupra calificărilor profesionale ce le vor putea obţine dacă urmează învăţământ tehnologic. În ziua a treia s-a vizitat cea mai mare companie de mentenanţă, întreţinere şi reparare a avioanelor, Lufthansa Teknik, dar şi Asociaţia Salariaţilor din Malta. Zilele următoare au fost dedicate vizitelor în diferite tipuri de unităţi de învăţământ preuniversitar, de la colegii publice la colegii confesionale, sau colegii private.

O vizită inspiraţională

În urma vizitei de studiu, profesorul Vonea a remarcat câteva direcţii de acţiune care s-ar impune în mod stringent în România, pentru a susţine învăţământul profesional şi tehnic. Acestea sunt: stabilirea transparentă a raportului procentual dintre învăţământul teoretic şi vocaţional; fixarea unor criterii clare de admitere în învăţământul profesional; corelarea cifrei de şcolarizare pentru învăţământul profesional în strictă concordanţă cu contractele de practică cu agenţii economici locali; prezenţa agenţilor economici care solicită calificări profesionale în consiliile de administraţie ale şcolilor; popularizarea acordării de burse profesionale de stat şi private pentru elevii care urmează învăţământ profesional; stimularea agenţilor economici care primesc elevi practicanţi cu scopul formării lor profesionale iniţiale; crearea unor baze de practică (exemplul Colegiului Tehnic Şaguna,) sub forma unor centre de formare profesională în care să se desfăşoare zilele de practică ale elevilor.