3.779 de elevi au susținut ieri, în județul Bihor, prima probă scrisă la Bacalaureat, cea la Limba și literatura română. Cei de la profilul uman au avut de scris un eseu despre relaţia dintre două personaje dintr-un roman de Marin Preda, iar cei de la real, un eseu în care să prezinte particularităţile de construcţie a unui personaj dintr-un text narativ al lui Slavici sau Rebreanu.

 

Cele trei săptămâni care au trecut de la începutul Bacalaureatului și în care elevii au susținut probele de competențe i-au ajutat să își depășească emoțiile, astfel că luni, la ora 8.00, absolvenții își așteptau în liniște subiectele. La Gojdu, era totuși forfotă pe coridoare, „cerberii” de la intrarea în școală (mai mult utili decât fioroși) ghidându-i pe elevi, în funcție de numerele de concurs, în clasele unde aveau să își dea examenele. Comisia de la Gojdu știa bine ce avea de făcut, astfel că jurnaliștii care au venit să își facă materialele au fost escortați prin clase, fără șicanele din anii trecuți.

„Mă aștept să fie ușor. Am făcut pregătire la școală. Nu am învățat chiar tot, dar cred că va fi bine cu cât știu. Sper să pice poezii”, a spus Gabriel Kor, de la Liceul Lucian Blaga, decis să treacă de primul obstacol aflat în calea spre Facultatea de Medicină.

Optimist era și David Popescu, elev la Gojdu: „Cred că va fi ok. Dacă te-ai pregătit nu are cum să fie greu. Primești cât ai învățat”.

Elevii își cunosc de cele mai multe ori slăbiciunile și sunt fie înclinați spre științe exacte, fie spre cele umaniste.

„La română am cele mai mari emoții. Subiectul trei este de obicei de tocit. La celelalte este mult mai ușor, mai ales la matematică, unde totul este logic”, a spus Iulia Ilisie.

 

Subiecte ușoare și anul acesta

În Bihor pentru examen s-au înscris 3.873 de absolvenți, 94 fiind absenți. Examenele s-au dat în 12 centre, un al 13-lea fiind centru zonal de evaluare pentru lucrări ale elevilor din alt județ.

„Un singur elev, de la Colegiul Tehnic Mihai Viteazul, din Oradea, a fost dat afară din concurs, pentru că s-a folosit de materiale interzise în timpul examenului”, a spus purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Școlar Județean Bihor, Claudiu Damian.

În ceea ce privește subiectele, și anul acesta Ministerul Educației s-a străduit să compenseze strictețea examenului (camerele de luat vederi fac aproape imposibil copiatul) cu subiecte ușoare, astfel încât cifrele promovabilității să nu arate dezastrul din primii ani de după introducerea camerelor, când examenul era și strict, și dificil. Acest lucru s-a văzut cel mai bine prin felul în care au fost redactate cerințele. Elevii de la uman nu au avut de scris despre un personaj dintr-un roman anume (dacă ar fi fost așa, elevii ar fi trebuit să demonstreze că au citit sau nu acea operă), ci despre două personaje dintr-un roman de Marin Preda (la alegere, adică dacă au citit măcar unul din romanele lui Marin Preda), iar la cei de la real „aria de necunoaștere” putea fi și mai mare. Lor li s-a cerut să prezinte particularităţile de construcţie a unui personaj dintr-un text narativ al lui Slavici sau Rebreanu (adică dacă au citit măcar un text narativ de Ioan Slavici. Iar dacă nu, măcar unul de-al lui Liviu Rebreanu). Este drept că modul acesta de a formula subiectele nu este nou și pune mai mult accent pe creativitatea elevului decât pe „tocit”, dar concursul trebuie să verifice și ce anume, exact, știe concurentul. Dincolo de aceste observații, cerințele pentru fiecare punct nu au fost deloc simple și s-au diferențiat ca dificultate între profilul uman și cel real.

La uman, elevii au primit la subiectul I poezia „Ioana, Maria, șaptesprezece poeme”, de Geo Bogza, cu 9 cerințe, printre care rolul virgulei, tema poeziei, un motiv literar, mărci lexico-gramaticale ale subiectivităţii, trăsături ale genului liric etc. La subiectul al II-lea elevilor li s-a cerut să scrie un text de tip argumentativ de 150 – 300 de cuvinte despre importanța cunoașterii literaturii contemporane cu respectarea unor reguli (discursul să fie argumentativ, să aibă conţinutul adecvat argumentării pe tema dată și să  respecte normele limbii literare). La subiectul al III-lea elevii de la uman au avut de redactat un eseu de 600 – 900 de cuvinte în care să prezinte relaţia dintre două personaje dintr-un text narativ aparţinând lui Marin Preda, ținând cont de patru repere (prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al fiecăruia dintre personaje, evidenţierea evoluției relaţiei dintre cele două personaje, ilustrarea a patru elemente de structură, de compoziţie şi de limbaj și susţinerea unei opinii despre modul în care o idee sau tema textului narativ studiat se reflectă în evoluţia relaţiei dintre cele două personaje).

La profilul real, subiectul I a avut în prim plan poezia „Alt cântec”, de Adrian Maniu. Pornind de la ea, elevii au avut de scris răspunsuri la 9 cerințe (rolul unei cratime, precizarea a două motive literare, semnificația a două figuri de stil, comentarea, în 60-100 de cuvinte, a ultimei strofe prin evidențierea relației dintre ideea poetică și mijloacele artistice etc). La subiectul al II-lea absolvenții au avut de scris un text de tip argumentativ de 150 – 300 de cuvinte despre rolul comunicării în reușita unui proiect de echipă cu respectarea a trei reguli. Ultimul subiect de la real a fost cel mai dificil. Elevii au avut de redactat un eseu de 600 – 900 de cuvinte în care să prezinte particularități de construcție a unui personaj dintr-un text narativ aparținând lui Ioan Slavici sau Liviu Rebreanu. La acest subiect, elevilor li s-a cerut să prezinte statutul social, psihologic, moral etc. al personajului ales, să evidenţieze o trăsătură a personajului, ilustrată prin două scene/secvențe comentate, să ilustreze patru elemente de structură și de limbaj ale textului narativ și să susţină o opinie despre modul în care o idee sau tema textului narativ studiat se reflectă în construcția personajului ales.

Astăzi, 27 iunie, absolvenții de clasa a XII-a vor da proba scrisă la limba maternă. Proba obligatorie a profilului (scris) la Bacalaureat se va da pe 28 iunie și proba la alegere a profilului (scris) pe 30 iunie. Pe 5 iulie se vor afișa primele rezultate la Bacalaureat, cu contestații între 16.00 și 20.00, iar pe 10 iulie se vor afișa rezultatele finale.