Ieri, în Sala Mare a Primăriei Oradea, a fost organizată o masă rotundă, intitulată „Împreună pentru a combate fenomenul bullying!”, prin care s-a dorit îmbogăţirea demersului de combatere a fenomenului bullying în judeţul Bihor şi nu numai. Evenimentul a fost moderat de către prof. Alexandru Stoica, directorul Liceului „Don Orione” Oradea.

 

Agresivitatea în şcoli poate fi o manifestare a fenomenului bullying. (Bullying-ul este definit ca fiind un comportament ostil/de excludere și de luare în derâdere a cuiva, de umilire. Un copil este etichetat, tachinat, batjocorit în cercul său de cunoștințe sau de către colegi care îl strigă într-un anume fel - făcând referire la aspectul fizic sau probleme de ordin medical/ familial. Uneori aceste tachinări se transformă în îmbrânceli sau chiar, în unele cazuri, în atacuri fizice).

Din martie 2016 până în prezent, o echipă interdisciplinară derulează o campanie anti-bullying în şcoli intitulată „Stop răutăţilor!”. Campania are ca scop informarea elevilor despre fenomenul bullying şi consecinţele sale, iar până în prezent, au fost informaţi peste 1.800 de elevi, din 20 de unităţi şcolare bihorene. Echipa anti-bullying este formată din cinci studenţi de la Psihologie (Anca Vernon, Simona Bot, Corina Chiorean, Ovidiu Micloş şi Tudor Hodişan) şi psihologul şcolar Ioana Drugaş, de la Liceul „Don Orione” Oradea.

În urma acestei campanii, care s-a dovedit a fi extrem de utilă în rândul elevilor, Centrul Cultural Italian din Oradea, reprezentat prin Luigi Marzio, director, și Raimondo Ercole, președinte, a dorit să dezvolte acţiunile de prevenţie şi intervenţie asupra fenomenului bullying.

În acest sens, sub patronajul Institutului Italian de Cultură din București și al Centrului Cultural Italian din Oradea, și în parteneriat cu Liceul „Don Orione” Oradea, ieri, în Sala Mare a Primăriei Oradea, a avut loc activitatea intitulată „Împreună pentru a combate fenomenul bullying!”.

Psihologul școlar Ioana Drugaș, împreună cu colegii săi de echipă, a prezentat rezultatele campaniei anti-bullying în şcoli, apelând chiar și la un filmuleț de câteva minute, care, în cadrul campaniei, a avut un impact major în rândul elevilor, întrucât fiecare dintre ei a trebuit să identifice cele trei roluri: agresor, victimă și spectator - și să stabilească în ce ipostază s-a aflat la un moment dat.

În plus, în cadrul mesei rotunde, toți cei care s-au manifestat împotriva acestui fenomen de agresiune au purtat la mâini banderole albastre.

Printre cei prezenți la eveniment s-a aflat și regizoarea Violeta Bîrlă, un om cu o poveste de viață impresionantă. Chiar dacă a avut o copilărie chinuită, fără mamă și fără tată, într-un orfelinat din Focșani, Violeta Bîrlă este astăzi actriță și regizor, nu în țara sa natală, ci în cea de adopție - Italia. Scurt-metrajele realizate de ea până în prezent au obținut numeroase premii internaționale. „Le spun întotdeauna copiilor să-și urmeze visele, să lupte pentru ele, pentru că visele lor pot deveni realitate. Am dăruit proiectele mele tuturor copiilor mai puțin norocoși, așa cum am fost și eu”, a spus Violeta Bîrlă.

 

Singurătatea Asistenței Sociale

În ce context se confruntă Administraţia Socială Comunitară Oradea cu fenomenul bullying a explicat în cadrul întâlnirii Arina Moș, directorul instituției.

„Asistența Socială se simte de multe ori singură! În acest moment, în Oradea, sunt doar 15 cazuri de care am fost înștiințați. Școlile vor să acopere aceste fenomene de agresiune, simulând că totul este perfect. E bine să spunem lucrurilor pe nume, iar transferul agresorului către o altă școală nu este o soluție!”, a punctat Arina Moș.

Prof. Daniela Sopota, inspector şcolar pentru educaţie permanentă şi activitate educativă formală şi non formală în cadrul ISJ Bihor, a contrazis-o pe antevorbitoarea sa, arătând că școlile sunt extrem de preocupate de fenomenul bullying, dar că sunt restricționate de factorul „Familie”.

„În școli, colegii mei luptă cu acest fenomen, partenerii noștri le cunosc și luptă împotriva lui cu rezultate palpabile. Este în lucru un ghid alcătuit de specialiști, partenerii noștri sociali, din care face parte și psihologul școlar Ioana Drugaș. Materialul acesta va ajunge în școli și sunt convinsă că va fi util”, a menționat Daniela Sopota.

Manifestarea a fost organizată cu ajutorul city-managerului Dacian Palladi, care a vorbit la eveniment și în calitate de părinte, adresându-le câteva sfaturi de viață tinerilor prezenți: „Feriți-vă să-i imitați pe alții! Sunteți singuri în fața lumii mai devreme decât ați fost pregătiți! Nu vă așteptați la gingășii, căci viața nu e ușoară, iar societatea vă privește strict ca pe o resursă!”

O intervenție aparte în cadrul evenimentului a avut Preasfințitul Părinte Virgil Bercea, episcopul greco-catolic de Oradea, care și-a manifestat dorința ca orele de religie să fie folosite în sensul de a crește copiii în respect față de propria persoană și față de cei din jur. „Orele de religie pot aduce acel plus de bine și de frumos care poate fi sădit în sufletul unui copil! Când se întâmplă acest fenomen de agresivitate în școli este important să se intervină în timp util”, a precizat episcopul.

Invitat la eveniment, părintele vicar al Episcopiei Ortodoxe a Oradiei a luat cuvântul și în calitate de tată a trei copii, arătând că în fiecare etapă a vieții noastre apar situații care pot genera conflicte de orice fel. „Biserica are un rol esențial în ceea ce înseamnă viitorul umanității. În calitate de părinte, ești un perpetuu elev, care înveți neîncetat alături de copiii tăi. Biserica a căutat prin diferite activități, prin diferite parteneriate (de ex. cu ISJ și IPJ Bihor), să implementeze valorile morale ale poporului nostru!”, a subliniat părintele vicar, menționând că adevăratele relații de comunicare se stabilesc prin viu grai și nu stând pe telefon.

Printre cei prezenți la eveniment s-au mai numărat reprezentanți ai Inspectoratului de Poliție al Județului Bihor, cadre universitare, psihologi, dar și reprezentanți ai sistemului de sănătate.

De altfel, scopul discuțiilor a fost de a stabili un set de strategii eficiente în combaterea fenomenul bullying, atât în cadrul școlii, cât și în alte instituții din comunitate, cooperarea între Familie, Biserică şi Şcoală fiind imperios necesară pentru susţinerea unei educaţii benefice pentru viaţă a tinerilor din zilele noastre.