Muzeul Țării Crișurilor, în parteneriat cu Consiliul Județean Bihor, Muzeul Boemiei de Nord din Liberec (Cehia) și mondorama.ro au organizat vernisajul expoziției de fotografie documentară Roșia Montană: Duhul Aurului, care s-a desfăşurat sâmbătă, 12 iunie.

 

Vernisajul a debutat la ora 13.00, la sediul instituției din str. Armatei Române nr.1/A, expoziţia aducând în faşa publicului imagini din galeriile subterane sau din viaţa de zi cu zi, de la suprafaţă. „Cea mai consistentă expoziție de fotografie documentară din România pe tema Roșiei Montane (...) aduce pe simezele muzeului șapte dintre cei zece membri ai faimosului grup fotografic „7 Zile”, care sunt prezenți cu cele mai reprezentative lucrări ale lor din proiectul Roșia Montană. Numele lor sunt recunoscute astăzi ca fiind edificatoare pentru fotografia românească contemporană: Cosmin Bumbuț, Petruț Călinescu, Bogdan Croitoru, Vasile Dorolți, Silviu Gheție și Gicu Șerban. Lor li se adaugă, ca membru al grupului, Oleg Tishkovets (Ucraina), un foarte fin cunoscător al spațiului românesc și al universului fotografic autohton. Portofoliile lor documentează exclusiv viața de zi cu zi din zona de suprafață a Roșiei Montane: peisaj, cariere deschise, exploatări miniere, localitate, oameni, habitudini. Pentru o imagine completă a locului, expoziția mai include peste 30 de imagini din legendarele galerii subterane. Ele sunt realizate de către Ivan Rous, fotograf, speolog, autor de hărți și cercetător la Muzeul Boemiei de Nord din Liberec (Cehia), care cercetează adâncimile de la Roșia Montană de acum aproape 15 ani.  Expoziția este o imersie în viața comunității milenare din Roșia Montană, fără clișee și fără intelectualisme. Un tablou fără sclipici al unui spațiu antropic de referință” (Florin Șipoș, curatorul expoziției).

Directorul Muzeului Țarii Crișurilor, dr. Aurel Chiriac, a deschis vernisajul printr-o paralela cu filmul „Duhul aurului” realizat în 1974, în regia lui Dan Pița și Mircea Veroiu, din perspectiva poveștii din spatele aparatului de fotografiat, respectiv de filmat. Daca în film avem parte de o dramă psihologică dintr-un orașel minier din Munții Apuseni – de fapt chiar Roșia Montana, unde s-au tras cadre de film – în epoziție avem parte de drama aceluiași orășel minier de munte aflat într-o cumpană a existenței sale economice și implicit umane.

Curatorul expoziției, Florin Șipoș (mondorama.ro), a făcut o scurtă introducere în lumea autorilor fotografiilor, membri ai grupului „7 zile” și a poveștii din spatele fotografiilor realizate la Roșia Montana în decursul unei săptămâni. Curatorul expoziției i-a amintit pe toți cei care au contribuit la realizarea tehnică a expoziției, specialiști și colaboratori ai Muzeului orădean, o expoziție de nivel european și care va rămâne la dispoziția vizitatorilor până la jumătatea lunii iulie.

Prezent la vernisaj, prof. univ. dr. Ștefan Dorel Găină, de la Universitatea de Arta și Design din Cluj-Napoca, s-a declarat plăcut surprins de spațiul muzeal excepțional în care a fost organizată expoziția, subliniind efortul depus de organizatori pentru reușita ei, și a realizat o trecere în revistă a Școlii de fotografie regională din Nord-Vestul României, amintind și vernisajul din 2007 de la Muzeul de Artă din Cluj, unde o parte din fotografii au fost expuse, în contextul tensionat dintre susținătorii companiei Gold Corporations și organizațiile ce militau pentru prezervarea Roșiei Montane. Universitarul clujean l-a provocat în final la un scurt dialog și pe Vasile Dorolți, membru fondator al grupului „7 zile” și unicul artist prezent la evenimentul onorat de o prezență numeroasă, peste o sută de participanți.