Recent, la Editura Mega din Cluj Napoca, a apărut volumul Pictura Românească de cult în Bihorul secolelor al XVIII-lea şi al XIX-lea, autor prof. univ. dr Aurel Chiriac. Cartea, prefaţată de academicianul Marius Porumb, este „o geografie în mişcare a felului în care partea aceasta de ţară a reuşit să impună valori şi tipologii naţionale”

 

Istoric de artă, etnograf, muzeolog, profesor universitar şi cercetător, Aurel Chiriac este autor a numeroase volume prin care a contribuit la cercetarea şi cunoaşterea tezaurului cultural românesc, autorul fiind preocupat preponderent de regiunea Crişanei. Cel mai recent premiu a fost obţinut anul trecut, pentru volumele Arta din România din Preistorie în Contemporaneitate(coord. acad. Răzvan Theodorescu şi acad. Marius Porumb), o sinteză academică la care a contribuit un colectiv de cercetători din care face parte şi Aurel Chiriac. Volumele au fost distinse de către Academia Română cu premiul George Oprescu.
Iată că anul 2021 vine cu o nouă realizare, prin apariţia volumului de studii Pictura Românească de cult în Bihorul secolelor al XVIII-lea şi al XIX-lea, prefaţată de academicianul Marius Porumb.

 „Cartea de faţă prezintă cel puţin două trăsături fundamentale care merită reliefate. Mai întâi sunt evidenţiate, într-o lumină intelectuală generoasă, atât determinările sociale, economice şi spirituale din respectiva perioadă, cât şi modul în care arta religioasă românescă a răspuns cu largheţea conceptuală specifică acestora, scoţând mereu la suprafaţă conştiinţa artistică (inclusiv cea populară) care a tradus vizual aceste nevoi”, notează Marius Porumb. „Mai apoi, volumul se constituie şi într-o geografie în mişcare a felului în care societatea românească din această parte de ţară a reuşit să se impună –într-un spaţiu multicultural, multietnic şi multiconfesional- valori şi tipologii naţionale până la, cum însuşi autorul mărturiseşte, „coagularea unei societăţi româneşti care să îşi impună un punct de vedere”, mai notează Porumb.

„Aurel Chiriac manifestă aproape o voluptate ştiinţifică în a regăsi socialul în artă şi în a evidenţia glisarea artei în evoluţia societăţii”, mai adaugă academicianul remarcând totodată că volumul este rezulatul „unor minuţioase cercetări de teren, o documentare în arhive şi biblioteci ce relevă aspecte noi ale istoriei locale” şi că reprezintă „o lucrare de referinţă pentru perioada şi tematica respectivă”.

Volumul este bilingv, traducerea în limba engleză fiind realizată de Simina Ştef şi dr Magda Danciu. Fotografiile au fost realizate de Ovidiu Pascu, Szabo Alexandru, Aurel Chiriac, Radu Huza şi Adriana Ruge.