Sculptură mică în lemn şi metal. Lumea contemporană - puncte de vedere. Ovi Pascu. La Muzeul Ţării Crişurilor a fost vernisată o expoziţie surprinzător de „tare” chiar şi pentru cei care îl ştiu de mulţi ani pe „Moşu”, Ovidiu Pascu, vinovatul sfârşitului de an, care a expus lucrări realizate în ultimii doi ani.

 

De la fotografie la caricatură, până la „mica” sculptură cum îi spune el, Ovidiu Pascu a fost interconectat cu lumea mai mult decât şi-au imaginat cei care îl ştiu de o viaţă şi chiar mai mult decât îşi închipuie chiar el. Asta cred. Pentru că în Ovi Pascu se zbuciumă multe întrebări care şi-au găsit răspunsul prin fotografie, caricatură sau sculptură. Toate la timpul lor şi la vremea lor.

Să lăsăm însă specialiştii să spună despre „Lumea contemporană” şi „punctele de vedere” ale lui Ovi Pascu.

„Stând faţă în faţă cu lumea, mereu nedespărţit de el însuşi, Ovidiu Pascu, prin tot ce a făcut până acum în sfera artisticului - de la fotografia de artă la caricatură, de la instantaneu la sculptură - pare să-şi fi pus constant, deşi aparent risipit ca stil, o aceeaşi problemă: cum te identifici cu lumea ori cum te desparţi de ea? Universul lui patologic bolnav, anapoda, cu sensuri pierdute şi valori îndoielnice, aşa că şi răspunsurile îi sunt mereu la limită: din umor alunecă în tragic cu firescul natural al fragilităţii şi inconsistenţei umanului. De la puritate la maculat, de la moralizator la plictis, pentru Ovidiu Pascu sunt mereu, plastic vorbind, doar câţiva paşi. E, în arta lui, un judecător sau un simplu spectator? Cu siguranţă, în această vastă şi indistinctă contemporaneitate, el este mai degrabă un „spectator angajat.”

Priveşte cu detaşare, dar, în acelaşi timp, se revoltă. Poate zâmbi, având o grimasă de durere pe faţă, fiind unul dintre plasticienii care ne asigură că lumea trebuie prizată aşa cum e: haotică şi sublimă, minunată şi detestabilă, frumoasă şi urâtă, părtinitoare şi justiţiară. Mai mult – unul dintre acei artişti care au priceput că uneori poţi fluiera în biserică, iar Dumnezeu să-ți răspundă la fel” – Aurel Chiriac, istoric de artă.

Impact este o lucrare care vizează un ciocan a cărui lamă despică metalul – un cupru închis sub forma unui cerc. Ne apropiem de textul scris a cărui origine, litera, admite semnificaţia semnului – ataşat de semnificaţia caricaturii de presă, cea din urmă sintetizând o formă de impact asupra receptorului, dar mai ales asupra subiectului vizat. În acest caz, informaţia, fiind suprasolicitată, este şi esenţializată. Tubulatura cercului – forma aceasta aşa cum există ea în mitologia antică – primeşte o nouă accepţiune, forţa demonică este spiralată cu ajutorul unor gloanţe aplicate lemnului – element natural pentru sculptură”, Milena Pop, curatorul expoziţiei.

Că este vorba de o mască veneţiană sau o pasăre din vis, privitorul va descoperi în lucrările lui Ovi Pascu sensuri la care poate nu s-a gândit şi s-ar putea să nu le mai regăsească în altă parte. De aceea merită să petreceţi câteva minute în lumea contemporană a lui Ovi Pascu de la Muzeul Ţării Crişurilor – din 14 decembrie şi până în 20 ianuarie 2019 o să găsiţi o uşă deschisă spre... puncte de vedere.