Experţi în aeronautică francezi şi malaysieni, jandarmi şi judecători au participat, ieri, după cinci zile de la descoperirea unui fragment de aripă de Boeing 777 - la Paris, la o reuniune cu scopul de a-şi coordona acţiunea în cadrul anchetei cu privire la dispariţia MH370.

După ce a fost adus în Franţa, acest fragment de aripă de avion, un "flaperon", urmează să fie expertizat începând de miercuri după-amiaza în Laboratorul Militar Balama, la periferia oraşului Toulouse. Rezultatele ar putea să stabilească dacă este vorba despre o bucată din Boeingul 777 care efectua zborul Malaysia Airlines 370 (MH370), dispărut în mod misterios pe 8 martie 2014, cu 239 de persoane la bord (între care 153 de chinezi). Urma acestui zbor, de la Kuala Lumpur la Beijing, a fost pierdută în spaţiul aerian al Oceanului Indian, după ce s-a întors în direcţia opusă traictoriei de zbor dintr-un motiv neelucidat. Într-un loc neprecizat, anachetatorii urmează să treacă în revistă descoperirea flaperonului şi unor bucăţi de valiză, experizate, la rândul lor, într-un laborator din regiunea pariziană. Ei urmează să evoce, de asemenea, modalităţile unei cooperări judiciare. Justiţia franceză s-a autosesizat în acest caz, în baza faptului că patru dintre cele 239 de victime sunt francezi. Descoperirea flaperonului a provocat o anumită emoţie în legătură cu una dintre cele mai mari enigme din istoria aviaţiei civile. Zvonuri despre "descoperiri" ale unor posibile bucăţi de avion - de fapt nişte simple fiare - de către persoane care se plimbă pe plajele de pe Insula Reunion sunt reflectate în toată lumea. Iar familiile persoanelor date dispărute, deja exapserate de cele 16 luni de alerte false, retrăiesc confuzia, optimismul sau circumspecţia. Ancheta MH370 este astfel relansată. Niciun alt incident aerian nu a implicat acest tip de avion în această regiune a lumii. Constructorul american de avioane Boeing urmează să trimită, de altfel, o echipă "tehnică" să participe la expertiza de la Toulouse, alături de reprezentanţi francezi, chinezi şi americani. "Piesa va fi expertizată cu mijloace moderne fizice şi chimice şi cu un microscop electronic care poate mări de 100.000 de ori, pentru a înţelege rupturile de pe piesă", modul cum s-a deteriorat, declară pentru AFP Pierre Bascary, fost director de teste la Direcţia Generală a Armamentului (DGA). Dar, dincolo de identificarea zborului, analiştii au puţine şanse să schiţeze scenariul catastrofei, apreciază unii experţi.