Un val de „propagandă” digitală, venită în special din Rusia prin programe informatice autonome (de tip „bot”'), difuzează informații eronate pentru a manipula opinia publică în întreaga lume, conform unui studiu britanic prezentat la Washington, transmite AFP.

 

Realizat de Universitatea Oxford, studiul analizează utilizarea așa-numitelor programe de tip „bot” pe rețelele de socializare pentru a influența politica din nouă țări: Brazilia, Canada, China, Germania, Polonia, Taiwan, Rusia, Ucraina și Statele Unite.

„Propaganda prin calculator este unul dintre cele mai puternice instrumente noi împotriva democrației”, scriu coordonatorii studiului, Philip Howard și Samuel Woolley, care precizează că urme ale acestor acțiuni ofensive provin în principal din Rusia, dar și din China sau alte țări vizate într-o măsură mai mare de această propagandă. „Există o clădire la Sankt Petersburg (în Rusia) cu sute de angajați și cu un buget de milioane de dolari, a cărei misiune este să manipuleze opinia publică în unele țări”, a detaliat marți Philip Howard, într-o prezentare de presă. Tehnicile rusești constau, de exemplu, în difuzarea de „multiple” postări „contradictorii”, a adăugat Howard.

„Este vorba de a răspândi confuzie. Nu este vorba neapărat de a difuza informații false, ci de a-i face pe oameni atât de indiferenți la politică, încât să nu-și mai dorească să se implice”, a spus și Samuel Woolley. Echipa de cercetători a analizat zeci de milioane de postări pe șapte rețele de socializare în timpul unor alegeri, crize politice și diverse incidente legate de securitatea națională. Studiul arată că în SUA aceste programe informatice au avut o influență în timpul alegerilor prezidențiale din 2016.

„Armate de programe de tip «bot» care urmăresc, redistribuie sau apreciază postările unui candidat îl fac astfel mai legitim, iar el pare că are o susținere mai puternică decât în realitate”, mai scriu autorii studiului.

Presupusa influență a Rusiei în alegerile americane, care l-ar fi favorizat pe Donald Trump în detrimentul rivalei sale Hillary Clinton, este în centrul unui scandal în SUA, fiind în desfășurare investigații privind o posibilă înțelegere între autoritățile ruse și echipa de campanie a lui Trump, el însuși extrem de activ pe Twitter. După alegerea lui Trump, Facebook a anunțat mai multe inițiative de a colabora mai strâns cu mass-media și de a limita răspândirea de informații false.