Noile reglementări stricte ale Facebook privind publicitatea de tip politic au fost criticate dur de partidele europene, care acuză că măsurile vor afecta campania electorală europarlamentară.

 

Parlamentul European, alături de partide liberale şi de centru-stânga au acuzat compania online din Statele Unite că ar crea bariere care vor împiedica formaţiunile politice paneuropene să posteze reclame cu caracter politic în cele 28 de ţări membre ale Uniunii Europene.

Facebook a dezvăluit joi noi reglementări menite să contracareze interferenţele străine în campania premergătoare scrutinului pentru desemnarea membrilor Parlamentului European. Orice persoană, partid ori organizaţie care ar vrea să utilizeze reţeaua de socializare online pentru publicitate politică va trebui să fie înregistrată în ţara în care vor fi difuzate reclamele electorale.

În acest context, spre exemplu, un spot publicitar electoral al Parlamentului European prin care alegătorii sunt îndemnaţi să meargă la vot nu poate fi postat la nivel european dacă instituţia nu are o persoană înregistrată în fiecare ţară.

Partidele europene au solicitat companiei Facebook să anuleze restricţiile, argumentând că acestea vor bloca acţiunile de campanie electorală paneuropene, forţându-le să angajeze firme de publicitate în fiecare stat membru.

„Limitarea campaniilor la o singură ţară este total opusul a ceea ce vrem într-o democraţie europeană. Se distruge ideea democraţiei europene”, a declarat Guy Verhofstadt, liderul european al Alianţei Liberalilor şi Democraţilor pentru Europa (ALDE).

Verhofstadt a precizat că, deşi regulile Facebook sunt o încercare bine-intenţionată de a proteja alegerile de atacuri cu scopul dezinformării din afara UE, „hackerii ruşi vor găsi o modalitate de a se înregistra în fiecare stat şi a genera dezinformare”. „Iniţiativele paneuropene pe Facebook trebuie să fie posibile în continuare”, a insistat Guy Verhofstadt.

Richard Allan, vicepreşedintele Facebook responsabil de Politici publice, a declarat că reţeaua de socializare online a avut de facut o alegere „dificilă” între garantarea integrităţii electorale prin blocarea ingerinţelor externe şi permiterea acţiunilor de campanie electorală la nivel european. În final, Facebook a optat pentru impunerea unor restricţii ce includ înregistrarea utilizatorilor la nivel naţional, dat fiind că nu există reglementări paneuropene privind campaniile electorale, a explicat Richard Allan. „A permite oricui să se înregistreze şi să lanseze acţiuni de campanie electorală generează riscuri. Legile electorale în Europa sunt de tip naţional. Deci, nu există nicio modalitate ca o autoritate de reglementare din Belgia să ia decizii pentru Suedia dacă cineva încalcă legislaţia belgiană”, a argumentat reprezentantul Facebook, precizând că firma americană a refuzat solicitările de a excepta instituţiile UE de la aplicarea noilor reglementări.

Facebook a introdus restricţii similare privind publicitatea electorală în Statele Unite şi în Marea Britanie. Reglementările prevăd că orice persoană care vrea să posteze materiale electorale trebuie să se înregistreze la autoritatea electorală din ţara în care vrea să desfăşoare activitatea, prin transmiterea unei adrese valabile şi a documentelor de identitate.