Iuţeală de mână şi nebăgare de seamă Zeci de plângeri şi sesizări facute de orădenii care s-au încumetat să efectueze tranzacţii valutare la punctele de lucru din Oradea aparţinând societăţii SC Exchange Group SRL s-au adunat pe masa autorităţilor bihorene, verificările şi sancţiunile aplicate de oamenii legii nefiind însă în măsură să pună capăt nemulţumirilor. Înfiinţată în anul 2002 de către un om de afaceri bulgar, firma a recurs de-a lungul anilor la diverse tertipuri pentru a-şi duce în eroare clienţii, şi, cu toate acestea, autorităţile nu pot face mare lucru, dat fiind faptul că societatea funcţionează, culmea, conform legii. Clienţii, induşi în eroare cu bună ştiinţă Societatea SC Exchange Group SRL a fost înregistrată în anul 2002, în Timişoara, având în momentul de faţă mai multe puncte de lucru în Timiş, Arad şi Bihor. Firma, aparţinând unui om de afaceri bulgar, deţine un capital social de aproximativ 20 de milioane de lei vechi, iar în anul 2004 a avut o cifră de afaceri de peste 220 de miliarde. În Oradea funcţionează şase puncte de lucru ale Exchange Group, majoritatea situate pe strada Republicii, iar de la înfiinţarea acestora şi până în prezent sesizările celor duşi în eroare de către casa de schimb valutar s-au adunat vrafuri pe masa poliţiştilor şi a inspectorilor de la protecţia consumatorilor. Prima metodă de înşelăciune a fost afişarea comisionului practicat în locuri greu vizibile. Astfel, clienţii casei de schimb valutar sesizau că li s-a reţinut comision abia după ce se vedeau cu banii în mână, mult mai puţini decât se aşteptau, iar vociferările ulterioare nu rezolvau mare lucru. Zeci de bihoreni au rămas în acest fel fără 10% din suma schimbată, şi asta deoarece angajaţii societăţii le explicau că, o dată tranzacţia efectuată, chitanţele nu mai pot fi anulate. După intrarea în vigoare a noii legi privind activitatea caselor de schimb valutar, SC Exchange Group a fost obligată să afişeze cursul valutar cu litere mari, pe un panou vizibil, de mari dimensiuni, iar comisionul a fost inclus obligatoriu în preţ. Reprezentaţii firmei au recurs însă la o nouă găselniţă. Astfel, pe panourile cu preţuri, au fost afişate două coloane. Una pentru tranzacţii mai mici de 200 de milioane şi unul pentru tranzacţii mai mari. Metoda, simplă şi legală de altfel, a dat roade. Clienţilor le sărea în ochi preţul cel mai mare, schimbau banii, dar se trezeau cu o sumă mult mai mică. "Am fost sesizaţi în mai multe rânduri şi am efectuat controale la casele de schimb Exchange Group. Ilegalitatea consta în faptul că, deşi afişau un preţ pentru tranzacţii mai mari de 200 de milioane, angajaţii societăţi nu aveau niciodată sume atât de mari. Clientului i se schimba la un punct de lucru 100 de milioane, după care era trimis la un alt punct pentru restul de bani. Numai că, în acest fel, banii erau schimbaţi la cel mai mic preţ, nu la cel mai mare", spune directorul adjunct al OPC Bihor, Traian Bejan. Sute de reclamaţii înregistrate la poliţie şi OPC După sesizările primite, inspectorii OPC Bihor au efectuat în luna martie a acestui an un control amplu la casele de schimb Exchange Group situate pe strada Republicii din Oradea. În urma verificărilor, firma s-a ales cu o amendă de 170 milioane lei şi a fost obligată să practice acelaşi preţ indiferent de valoarea tranzacţiei. Înşelătoriile nu au încetat însă. Noua metodă pusă în aplicare este, la fel ca celelalte, menită să inducă în eroare clientul. Practic, reprezentanţii casei de schimb valutar au modificat panoul de preţuri, afişând pe acesta şi cursurile pentru schimbarea cecurilor de călătorie. Astfel, clientul vede un curs foarte mare pentru un euro, fără să observe că preţul nu este de fapt cel la care este schimbată moneda, ci cecul. Dorinţa de a înşela clientul este evidentă, deoarece afişarea preţurilor la cecuri nu este deloc necesară, având în vedere faptul că acestea sunt folosite doar de cetăţenii străini, care foarte rar apelează la o casă de schimb non-bancară. Numai în ultimele luni reclamaţiile clienţilor nemulţumiţi au ajuns la câteva sute, dar, din păcate, autorităţile nu pot face mare lucru. "Legislaţia în vigoare permite societăţilor să afişeze preţul la cecuri şi noi nu îi putem sancţiona. Recomandăm însă tuturor cetăţenilor să fie foarte atenţi unde îşi schimbă banii şi să citească cu atenţie preţurile", a declarat Traian Bejan, director adjunct OPC Bihor. O parte dintre clienţii păcăliţi au reuşit totuşi să îşi recapete banii. "Am avut şi câteva cazuri când angajaţii au minţit clienţii şi le-au spus că vor primi o anumită sumă de bani, dar au primit mai puţin. În urma sesizării, au fost vizionate casetele de la camerele de supraveghere amplasate în incinta societăţii, s-a constatat că păgubitul a fost minţit, primindu-şi banii în cele din urmă", a adăugat Traian Bejan. Pe lângă faptul că au înşelat sute de oameni, colac peste pupăză, reprezentanţii societăţii au contestat sancţiunile aplicate de inspectorii OPC, instituţia fiind acţionată în instanţă pe motiv că amenzile primite de SC Exchange Group sunt neîntemeiate.