Odată cu prezentul articol vom încheia seria dedicată noii legislaţii în materia asociaţiilor de proprietari, mai precis Legea 196 din 2018, care va intra în vigoare la data de 28 septembrie 2018.

 

Articolul de săptămâna aceasta va aborda modalitatea prin care legiuitorul a reglementat aspectele privind veniturile şi cheltuielile  asociaţiei de proprietari.       Astfel, un element de noutate, îl întâlnim în reglementarea expresă a faptului că în cadrul imobilelor de tip condominiu, facturarea serviciilor de utilităţi publice se face de către furnizor cu respectarea dispoziţiilor legii, fie prin facturarea în comun la nivel de asociaţie de proprietari, reprezentând contravaloarea serviciului furnizat/prestat pentru întreg imobilul care se repartizează tuturor proprietarilor din condominiu, fie prin facturarea individuală la nivel de proprietar, reprezentând contravaloarea serviciului furnizat/prestat pentru fiecare unitate de proprietate imobiliară din condominiu (articolul 95 literele a şi b Lege 196 din 2018). Facturarea individuală se va putea face doar dacă determinarea consumului se realizează prin intermediul contoarelor supuse controlului metrologic legal (articolul 95 aliniatul 2 Legea 196 din 2018). Legiuitorul, stabileşte de asemenea faptul că - „niciun proprietar nu poate să lezeze dreptul altui proprietar de a beneficia de facturarea individuală şi să afecteze furnizarea/prestarea serviciului pentru întreg condominiul ca urmare a neachitării cotelor de contribuţie ce îi revin la cheltuielile asociaţiei de proprietari” (articolul 96 aliniatul 7 Legea 196 din 2018). Veniturile realizate ca urmare a exploatarea proprietăţii comune, inclusiv veniturile din dobânzi bancare, aparţin asociaţiei de proprietari (articolul 70 aliniatul 1 Legea 196 din 2018). De asemenea, proprietarii au obligaţia de a vota să aprobe un fond de reparaţii anual, necesar pentru repararea şi îmbunătăţirea proprietăţii comune care se alimentează în avans, în tranşe lunare egale (articolul 71 aliniatul 2 Legea 196 din 2018). Pe lângă fondul de reparaţii, proprietarii au obligaţia de a contribui şi la fondul de rulment, care deserveşte acoperii cheltuielile curente ale condominiului la nivelul unei luni calendaristice (articolul 72 aliniatul 1 Legea 196 din 2018). Ca şi o concluzie conform articolului 75 aliniatul 4 Legea 196 din 2018 - „niciun proprietar din condominiu nu este exceptat de la obligaţia de a contribui la plata cheltuielilor comune, ca urmare a renunţării la folosirea unei părţi din proprietatea comună”.