Condiţii de admisibilitate - Cererea adresată CEDO (II)
Ce trebuie să fie subliniat şi trebuie să fie înţeles de către cititorii noştri, care fie pot să dobândească la un moment dat calitatea de consumator prin semnarea unor contracte de credit bancar, fie deţin deja calitatea de consumatori prin încheierea în trecut a unor contracte de credit bancar şi care se află în desfăşurare, este faptul că aceste drepturi trebuie acordate în mod obligatoriu de către instituţia bancară clientului, indiferent de momentul la care a fost încheiat contractul. Astfel, unul dintre drepturile deţinute de către consumator (persoana fizică) şi stabilit în cadrul articolului 35 aliniatul 1 litera d OUG 50 din 2010 vizează interdicţia aplicată instituţiei bancare de a percepe de la client un comision de retragere pentru sumele trase din credit. Aşadar, instituţia bancară nu mai are posibilitatea în momentul de faţă să solicite clientului ca din creditul iniţial acordat să achite vreo sumă cu titlu de comision de retragere a creditului (practică care anterior OUG 50 din 2010 era generalizată la nivelul tuturor instituţiilor bancare). De asemenea instituţiei bancare îi este interzis perceperea unui comision, unui tarif, unei speze bancare sau a oricărui alt cost, în cazul în care consumatorul doreşte schimbarea datei de scadenţă a ratelor. Existau situaţii în care datorită datei stabilite prin contract ca fiind data scadentă a ratei lunare, clientul înregistra penalităţi contractuale şi orice fel de demers din partea acestuia de schimbare a datei scadente era taxat de către instituţia bancară cu diferite comisioane. Or, în momentul de faţă legiuitorul prin articolul 35 aliniatul 1 litera e OUG 50 din 2010, interzice în mod expres o astfel de practică. O altă interdicţie stabilită de legiuitor şi prevăzută de art. 35 aliniatul 1 litera f OUG 50 din 2010 vizează imposibilitatea băncii de percepere a unor comisioane în situaţiile în care consumatorii solicită schimbarea garanţiilor, în condiţiile în care consumatorul plăteşte toate costurile aferente constituirii şi evaluării noilor garanţii. Pe lângă aceste interdicţii instituite de către legiuitor, banca trebuie ca prin costurile aplicate operaţiunilor realizate de către client prin contul curent să nu obţină venituri suplimentare, aşadar, costurile aferente contului curent trebuie să corespundă costurilor efective ale creditorului şi să se limiteze la acoperirea acestora - articolul 35 aliniatul 2 OUG 50 din 2010. Pentru a se realiza modificări aferente nivelului costurilor creditului, banca este obligată să notifice consumatorul în scris şi să pună la dispoziţia acestuia un nou tabel de amortizare/grafic de rambursare - articolul 35 aliniatul 3 OUG 50 din 2010.
Av. Florian Cristian CURPAŞ
Comentarii
Nu există nici un comentariu.