Cel mai nou dintre „muzeele'' autoproclamate ale selfie-urilor, ce ar putea fi considerate o reflectare a „anilor 2020" sau a unei generaţii narcisiste, şi-a deschis porţile în oraşul Stockholm pentru a oferi un fundal colorat utilizatorilor de Instagram şi de TikTok, informează AFP.

Prezentat ca o „experienţă interactivă pentru reţelele de socializare'', „Youseum'', din capitala suedeză, nu are opere de artă agăţate pe pereţi, iar tariful de intrare (aproximativ 29 de euro) este mai apropiat de cel al unui parc de distracţii. Vizitatorii se plimbă prin săli în culori vii, cu decoruri excentrice, care le oferă un fundal inedit pentru fotografiile destinate reţelelor de socializare.

„Aici puteţi face fotografii cool sau să creaţi conţinut cool pentru pagina de Instagram sau Facebook, iar dacă aveţi cont de TikTok, vă aflaţi în locul perfect'', a explicat Sofia Makiniemi, unul dintre curatorii muzeului. În spatele ei, se află „sala emoji'', plină de mingi albastre şi galbene reprezentând simpaticele emoticoane care simbolizează zâmbete.

În zecile de camere tematice, vizitatorii se pot scufunda în role de spumă multicolore într-o sală care evocă regiunea franceză Coasta de Azur, pot să-şi facă cea mai frumoasă fotografie plasându-se sub tuburi cu neon sau să se aşeze pe un balansoar roz gigantic pentru următoare poză de profil.

„Avem lumini, muzică TikTok, gustări, toate lucrurile pe care le adorăm'', a declarat Zeneb Elmani, o tânără de 18 ani, care a vizitat muzeul cu un grup de prieteni. Adolescenta adoră atmosfera „epocii anilor 2020''.

Situat într-un centru comercial, Youseum „este un muzeu interactiv unde puteţi crea arta pe care doriţi să o vedeţi'', a precizat Sofia Makiniemi. După primele două spaţii similare lansate în Ţările de Jos de gigantul din domeniul imobiliar Westfield, Suedia este cea de-a doua ţară care găzduieşte un astfel de muzeu.

Youseum s-a deschis la jumătatea lunii martie într-un „mall'' gigant al companiei Westfield situat în Solna, în apropiere de Stockholm. Alte muzee similare sunt anunţate în Germania şi Dubai.

Epoca reţelelor de socializare şi cortegiul de influenceri şi influenceriţe sunt însoţite de avertismente în ceea ce priveşte pericolele pentru sănătatea mintală a adolescenţilor şi a tinerilor, în special a fetelor.

„Reprezintă o mare parte a societăţii din ziua de astăzi, aşadar de ce să nu încercăm să facem acest lucru mai creativ?'', a declarat Sofia Makiniemi.

Tinerii liceeni care vizitează muzeul zilele acestea nu-şi fac astfel de griji.

„Mi se pare că acest loc este drăguţ pentru cei cărora le place să facă selfie-uri. E foarte drăguţ aici, Dumnezeule, ce drăguţ este!'', a exclamat Chaymae Ouahchi, de 18 ani. Ea nu crede că este o influenceriţă şi a dezvăluit că este „o persoană foarte discretă''.

Unii reprezentanţi ai generaţiei „baby boom'' ar putea ironiza ideea de a denumi „muzeu'' un spaţiu dedicat banalei practici a autoportretului realizat cu telefonul mobil. Alţii, precum Bill Burgwinkle, un profesor de 70 de ani care a venit împreună cu nepoata lui, crede că fenomenul trebuie pur şi simplu acceptat. „Cred că este prea târziu pentru a ne îngrijora. Aşa este lumea acum'', a constatat el, iar un astfel de loc, oricât de improbabil ar fi putut să fie cu puţin timp în urmă, „pare că-şi îndeplineşte menirea''. AGERPRES