Un uriaș parc tematic dedicat celebrării culturii gastronomice italiene, de la produsele recoltate în ferme și până la preparatele servite în farfuriile clienților din restaurante, își va deschide porțile săptămâna viitoare în apropiere de Bologna, cu obiectivul ambițios de a atrage peste 6 milioane de vizitatori în fiecare an.

 

Supranumit „Disneyland pentru gastronomi”, parcul tematic Fico-Eataly World a fost imaginat de Oscar Farinetti, antreprenorul care a înființat Eataly, un lanț italian de magazine alimentare cu produse de calitate înaltă, care i-au sedus pe cumpărătorii din Italia, dar și pe cei din New York, Dubai și din China. Întins pe o suprafață de 10 hectare, noul parc, care dorește să fie în același timp un centru de conferințe și de atracții turistice, va fi administrat de un parteneriat încheiat între Eataly și grupul de distribuție italian Coop. A fost finanțat de un consorțiu de investitori privați și de colectivități locale din jurul Bolognei, un oraș celebru pentru gastronomia sa, dar adeseori uitat de către turiști. Fico, numele parcului, reprezintă un acronim pentru Fabbrica Italiana Contadina (uzină italiană țărănească). Este, de asemenea, termenul italian pentru „smochină”, dar și un cuvânt folosit în limbajul familiar pentru a înlocui termenul american „cool”. Acest dublu sens este în acord și cu viziunea lui Oscar Farinetti pentru un parc ce va permite vizitatorilor să participe la ateliere tematice, vizând subiecte care pot să varieze de la fotografia alimentară și până la procesul de preparare a înghețatei, trecând prin principiile de bază ale „vânătorii” de trufe.

O cincime din parc, amenajat în fosta piață a producătorilor de fructe și legume din Bologna, este în aer liber și găzduiește prezentări diverse, ce includ peste 200 de animale și 2.000 de specii de plante.

„Educația este fundamentală în acest proiect. Însă este vorba și despre a te amuza, a mânca, a face cumpărături”, a explicat Oscar Farinetti pentru AFP înainte de deschiderea oficială a parcului, ce va avea loc pe 15 noiembrie.

Parcul vrea, de asemenea, să celebreze savoir-faire fermier și culinar care se ascunde în spatele multor produse gastronomice italiene și biodiversitatea unei țări care se întinde de la insulele mediteraneene din fața Africii și până la piscurile înzăpezite ale Alpilor.

Această diversitate se exprimă în noul parc prin intermediul a peste 40 de restaurante și la fel de multe expoziții didactice ale producătorilor de specialități culinare, precum o specialitate rară de carne de vită și bonboane cu cremă de lemn-dulce.