Miron Mitrea dă din gură, că nu-l doare, dar pe bihorenii îi cam dor picioarele
La începutul acestei luni, deputatul PNL Cornel Popa a adresat o interpelare premierului Adrian Năstase, încercând astfel să atragă atenţia şefului Guvernului asupra stării grave în care zace infrastructura de transport bihoreană şi asupra superficialităţii cu care ministrul de resort consideră de cuviinţă să trateze această problemă. Recent, deputatul bihorean a primit un răspuns la interpelarea adresată, răspuns sosit însă taman de la cabinetul ministrului Miron Mitrea!?!
Încă din primele rânduri ale epistolei se poate constata că deşi nu au mişcat un degeţel pentru rezolvarea problemelor transportului din Bihor - spre exemplu calea ferată Oradea - Vaşcău - persoanele abilitate au învăţat câte ceva despre istoricul acestei căi ferate. Astfel, ministrul de resort pare a deţine un real şi bogat bagaj de cunoştinţe privind calea ferată Oradea Est - Mierlău - Ceica - Rogoz - Holod - Beiuş - Ştei - Vaşcău, începând de la construcţia acesteia, în 1901 şi până la alunecările de teren înregistrate în ultimii ani, şi care au condus la "închideri temporare ale liniei pe diferite tronsoane", motiv pentru care, "în prezent, accesul de la Oradea spre Holod este posibil prin staţia Ciumeghiu". Tot în răspunsul remis deputatului Popa de ministrul Mitrea se arată că după închiderea liniei la începutul anului 1996, "datorită a trei ebulmente (suspendări de linie generate de alunecări de teren), între km 25 şi 27, între haltele Calea Mare şi Ceica" s-au efectuat "lucrări provizorii de deschideri temporare ale circulaţiei trenurilor, dar din cauza alunecărilor de teren din anul 1999, linia a rămas închisă pe toată zona Băile Felix - Ceica - Rogoz". Mitrea susţine că pentru punerea în siguranţă şi restabilirea circulaţiei feroviare pe această secţie sunt necesare fonduri, evaluate pe baza unor studii întocmite de Institutul de Studii şi Proiectări Căi Ferate în anul 2001, la aproximativ 350 miliarde lei. Ministrul de resort deţine şi informaţii despre traficul de călători, respectiv cel de marfă, ce se desfăşura pe această linie, chiar dacă unele din valorile traficului mediu amintite în răspuns sunt departe de adevăr. Cât despre înlocuirea transportului feroviar cu cel rutier, ministrul Mitrea susţine că toate localităţile de pe relaţia Oradea - Ceica - Holod sunt deservite prin transport auto, graţie existenţei unui drum judeţean în stare bună, paralel cu linia de cale ferată. Miron Mitrea pare liniştit din acest punct de vedere, deţinând informaţii - din presa locală - despre investiţiile realizate în zonă de agenţii economici în vederea dezvoltării transportului rutier de călători. În acest sens, ministrul de resort dă exemplul Grupului de Firme Transilvania General Import Export care a introdus în circulaţie 20 de autocare. În acest context, Miron Mitrea apreciază că dezvoltarea traficului auto în zonă va duce la scăderea volumului de trafic feroviar de călători, după redeschiderea liniei.
Cât despre redeschiderea liniei, se pare că în mersul de tren pe 2004, vor fi introduse trenuri personale în sistem pendular care să asigure transportul călătorilor pe relaţiile Oradea - Holod (prin Ciumeghiu) şi Holod Vaşcău. Concluzia redată în ultimul paragraf însă este clară şi îngrijorătoare: "Datorită traficului mic de călători şi mărfuri pe această secţie de circulaţie şi a costurilor ridicate legate de redeschiderea liniei rezultă că, la această dată, nu este rentabilă efectuarea de lucrări pentru redeschiderea secţiei".
Comentarii
Nu există nici un comentariu.