O nouă rundă de dezbateri cu candidaţii la alegerile locale din 10 mai a avut loc ieri, în sala de şedinţe a Consiliului Judeţean Bihor. Organizatori au fost patru dintre asociaţiile patronale din judeţ - Federaţia Patronilor Bihor, Camera de Comerţ şi Industrie Bihor, Consiliul Local al Întreprinderilor Mici şi Mijlocii şi Confindustria, care, de această dată, au dorit să afle soluţiile propuse de candidaţii la şefia CJ Bihor pentru dezvoltarea economică a judeţului.

Din cei 10 candidaţi la funcţia de preşedinte al Consiliului Judeţean Bihor, şapte au fost prezenţi la dezbaterea organizată ieri de reprezentanţii mediului de afaceri: Raul Derecichei (PUER), Pasztor Sandor (UDMR), Radu Ţîrle (PDL), Gheorghe Pintea (UNPR), Cornel Popa (USL), Ioan Hule (PPDD) şi Vasile Gârba (PRM). Întâlnirea a debutat, la fel ca dezbaterea anterioară, cu prezentarea, de către candidaţii la şefia CJ Bihor, a proiectelor pe care le au pentru a dezvolta economia judeţului. Astfel, Raul Derecichei (PUER) a scos în evidenţă necesitatea dezvoltării Aeroportului Oradea, acesta trebuind să fie "poarta de intrare a investiţiilor în judeţ". El a propus chiar transformarea acestuia într-un aeroport pentru curse cargo, precum şi construirea unui hangar pentru avioane. De asemenea, acesta consideră că este necesar un lobby susţinut pentru dezvoltarea turismului, mai ales cel balnear.  Pasztor Sandor (UDMR) le-a transmis oamenilor de afaceri prezenţi în sală că este nevoie de o colaborare între CJ şi patronate. De asemenea, acesta a sugerat că ar trebui construite parcuri industriale nu doar în Oradea, ci şi în Salonta, Marghita şi Beiuş, unde autorităţile locale să asigure infrastructura şi să acorde facilităţi. Pasztor a mai afirmat că trebuie creat un brand pentru judeţ, dar şi pentru fiecare zonă a judeţului în parte, cu care să poată ieşi în evidenţă. Fostul preşedinte al CJ Bihor, Radu Ţîrle (PDL), a menţionat că pentru o dezvoltare echilibrată a judeţului este nevoie de infrastructură de drumuri, adăugând că trebuie continuate investiţiile la reabilitarea celor 10 drumuri judeţene care au fost demarate în timpul mandatului său. Acesta a mai vorbit de importanţa Aeroportului Oradea, pentru care deja a fost aprobată finanţarea, dar şi despre posibilitatea dezvoltării de afaceri pe traseul autostrăzii Transilvania. Ţîrle a mai precizat că în cei patru ani de mandat a spart monopolurile, pentru ca firmele mici din judeţ să poată avea acces la lucrări. Gheorghe Pintea (UNPR) a afirmat că trebuie o implicare cât mai mare pentru a aduce staţiunea Băile Felix la un standard cât mai ridicat pentru creşterea numărului de turişti, dar şi sprijinirea zonelor defavorizate, exemplu fiind date Băiţa, Criştior şi Nucet. Alte propuneri au vizat defrişarea păşunilor şi axarea pe specializarea în meserii a elevilor.  Candidatul USL, Cornel Popa, a afirmat că ar trebui realizate parcuri industriale atât în Oradea şi Zona Metropolitană, cât şi în Aleşd, Beiuş, Salonta, Marghita şi chiar în unele comune mai mari. De asemenea, Popa mizează pe dezvoltarea Aeroportului Oradea, fiind convins că, în doi ani, s-ar putea ajunge la un trafic de aproximativ 100.000 de pasageri anual. În privinţa drumurilor judeţene, Popa susţine că e loc de mai bine, trebuind abordate noi rute, în zone mai greu accesibile, dând exemple drumurile Leş - Stâna de Vale, Şuştiu - Moneasa şi Aştileu - Bratca. El a mai amintit de Autostrada Transilvania, care ar putea beneficia de susţinerea noului Guvern.   Ioan Hule (PPDD) a afirmat că partidul său va sprijini micii întrprinzători şi micii fermieri cu bani, adăugând că "dezvoltarea se face cu deficit bugetar", adică prin realizarea de noi împrumuturi. El a mai promis că "toţi fermierii vor fi dotaţi cu animale" şi a adăugat că trebuie dezvoltată infrastructura. Vasile Gârba (PRM) a menţionat că Bihorul trebuie să valorifice potenţialul turistic pe care îl are, dar că mai trebuie dezvoltată infrastructura (autostrada, reţeaua de drumuri, inclusiv drumuri montane, alimentarea cu apă şi canalizarea). De asemenea, acesta susţine că administraţiile locale care acordă facilităţi pentru firme la plata impozitelor ar trebui să primească bani de la Consiliul Judeţean în compensaţie. El le-a propus oamenilor de afaceri implicarea într-un parteneriat cu adminsitraţia judeţeană pentru realizarea unei gropi de gunoi ecologice, dar şi pentru construirea de locuinţe sociale.

Comisii de monitorizare a licitaţiilor

După această prezentare, oamenii de afaceri le-au adresat întrebări candidaţilor, printre preocupările lor numărându-se alocarea de fonduri pentru racordarea la magistralele de gaz (subiect ridicat de preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie Bihor, Ioan Micula), finanţarea FC Bihor (subiect propus de preşedintele FPB, Ioan Lucian), motivele pentru care nu sunt prea puţini investitori în Bihor, acordarea aceloraşi facilităţi şi pentru întreprinzătorii deja existenţi în judeţ ca şi pentru cei pe care vor să îi atragă, susţinerea proiectelor de energie regenerabile. Oamenii de afaceri s-au arătat deranjaţi de faptul că nu sunt invitaţi la întâlnirile pe care adminsitraţia judeţeană le are cu delegaţiile străine. Pe de altă parte, asociaţiile patronale au obţinut promisiunea, din partea fiecărui candidat, că după 10 iunie, vor fi înfiinţate, la nivelul CJ Bihor, o comisie de monitorizare a licitaţiilor şi o comisie economică consultativă, din care vor face parte şi oameni de afaceri, similar cu cele deja existente la nivelul municipalităţii orădene.  Ultima parte a dezbaterii a fost rezervată întrebărilor pe care şi le-au adresat candidaţii. Cel mai "vânat" de contracandidaţi a fost Radu Ţîrle, care a ocupat fotoliul de preşedinte al CJ Bihor până la începutul acestei luni. Temele propuse de cinci dintre contracandidaţii lui Ţîrle au fost: drumul Sudrigiu - Pietroasa şi situaţia societăţii Gaz Bihor, semnarea contractului cu Selina pentru reabilitarea clădirii Garnizoanei, bugetul pe 2011 al CJ Bihor destinat investiţiilor, stadiul lucrărilor la drumul Remeţi - Coada Lacului, precum şi lipsa unei case de cultură a studenţilor. Celelalte două întrebări i-au fost adresate candidatului USL, Cornel Popa. Acesta a fost solicitat să spună câte fonduri a adus în calitate de senator în judeţul Bihor în ultimii patru ani, dar şi să aprecieze dacă peste patru ani vom putea considera rezolvate problemele legate de construcţia Autostrăzii Transilvania şi de reabilitarea şi modernizarea DN 76 Oradea - Deva. Organizatorii evenimentului au anunţat că în săptămâna următoare vor avea loc dezbateri similare în localităţile Marghita, Salonta, Beiuş, Ştei, Aleşd şi Valea lui Mihai, la care sunt invitaţi şi candidaţii la şefia CJ Bihor.