În contextul dezbaterii publice a proiectelor Legii învăţământului preuniversitar, Legii învăţământului universitar şi Legii privind statutul personalului didactic, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel şi-a exprimat punctul de vedere în legătură cu păstrarea disciplinei religie în planurile-cadru de învăţământ liceal, ca parte a trunchiului comun.

"Nu vrem liceu fără Dumnezeu", este apelul public lansat de PF Daniel.
"Prezenţa disciplinei religie în sistemul de învăţământ public nu reprezintă o inovaţie sau un "model românesc", ci un act de dreptate, bazat pe cultura românească europeană, şi o necesitate permanentă în procesul nobil de formare moral-socială a elevilor", a subliniat părintele patriarh, adăugând că integrarea României în structurile europene nu ar trebui să constituie un motiv pentru excluderea religiei din învăţământul public, sub pretextul armonizării legislaţiei româneşti cu normele comunitare. Acesta explică de ce în majoritatea ţărilor europene religia se predă în cadrul sistemului de învăţământ public, având un rol recunoscut şi apreciat în societate, cu implicatii profunde în dezvoltarea socio-culturală. "Învăţământul are caracter confesional în Austria, Grecia, Italia, Polonia, Spania şi Germania şi un specific general în Olanda, Suedia, Norvegia sau Danemarca. Potrivit Legii învăţământului 84/1995, art. 9 (2) şi actualului proiect de lege, art. 10 (2), (3), elevii din România au dreptul să nu frecventeze orele de religie, situaţie întâlnită şi în Italia, Cehia, Grecia sau Austria, dar religia este propusă ca parte din curriculum", spune PF Daniel în apelul său, în care pune accentul şi pe continuitatea predării acestei materii în şcolile româneşti de-a lungul istoriei şi sunt aduse argumente prin care se arată că predarea religiei se face pentru binele comunităţii româneşti locale şi naţionale.
Patriarhia Română respinge "orice formă de presiune prin care elevii sunt obligaţi să urmeze orele de religie sau să participe la slujbe şi manifestări religioase. Cu alte cuvinte, întrucât libertatea reprezintă un mare dar oferit de Dumnezeu omului, educaţia religioasă trebuie asumată în mod liber, respectandu-se dorinţa părinţilor şi a copiilor. În acest sens, Biserica a respectat deciziile comunităţilor locale, în conformitate cu articolul 26 (3) din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, care prevede că "părinţii au dreptul de prioritate în alegerea modului de educaţie acordată copiilor lor'", mai spune Patriarhul Daniel.