Agheasma Mare
În fiecare an, în ziua de 6 ianuarie, Biserica Ortodoxă prăznuieşte Botezul Domnului Iisus Hristos în râul Iordanului, săvârşit de Sfântul Prooroc şi Înaintemergător Ioan. În această zi de Praznic Împărătesc în toate bisericile se săvârşeşte slujba de sfinţire a apei, Agheasma Mare, care este cea mai importantă ierurgie dintre cele privitoare la firea înconjurătoare.
Este numită Agheasma Mare, pentru că apa de la Bobotează are o putere deosebită, fiind sfinţită printr-o dublă invocare a Duhului Sfânt de către preoţi. De aceea şi slujba Aghesmei Mari este mai laborioasă şi, deopotrivă, solemnă faţă de cea de la Agheasma Mică, iar cântările şi rugăciunile din cadrul ei proslăvesc Botezul Domnului Iisus Hristos în apele Iordanului. Agheasma Mare se săvârşeşte în ziua Bobotezei după Sfânta Liturghie în biserică sau în faţa bisericii, iar în unele parohii de la ţară se iese în procesiune la marginea unui râu şi acolo se săvârşeşte slujba de sfinţire a apei. Agheasma Mare se săvârşeşte o singură dată în an, la Bobotează, iar Agheasma Mică se poate săvârşi la mai multe ocazii din cursul anului bisericesc. Sfinţirea apei la Bobotează era legată în vechime de botezul catehumenilor, care se săvârşea în ajunul Praznicului. Ulterior, dispărând catehumenatul şi generalizându-se botezul copiilor, s-a păstrat sfinţirea apei, legată de Praznicul Bobotezei. Originea slujbei Aghesmei Mari este Cetatea Ierusalimului unde se păstra vie amintirea botezului Mântuitorului Iisus Hristos în râul Iordanului. De aici s-a răspândit la Antiohia, apoi la Constantinopol. Rânduiala slujbei Aghesmei Mari este atribuită de tradiţie Sfântului Sofronie, patriarhul Ierusalimului (+638), care a şi alcătuit frumoasa rugăciune pentru sfinţirea apei. În cadrul acestei slujbe speciale de sfinţire a apei se citesc câteva fragmente din cartea Profetului Isaia, din epistola I către Corinteni a Sfântului Apostol Pavel, precum şi din Evanghelia după Marcu, în care se istoriseşte pe scurt Botezul Domnului. În cadrul Ecteniei rostite de preot se cere, între altele, "să se sfinţească apa aceasta cu puterea, cu lucrarea şi cu pogorârea Sfântului Duh; să se pogoare peste apa aceasta lucrarea cea curăţitoare a Treimii, Celei mai presus de fire; să fie apa aceasta tămăduitoare sufletelor şi trupurilor şi izgonitoare a toată puterea cea potrivnică; să se dăruiască apei acesteia harul izbăvirii şi binecuvântarea Iordanului; să se zdrobească satana sub picioarele noastre şi să se risipească tot sfatul viclean care se porneşte asupra noastră; să se facă apa aceasta dar de sfinţenie şi curăţire de păcate, spre tămăduirea sufletului şi a trupului; să se arate apa aceasta izgonitoare de toată bântuiala vrăjmaşilor celor văzuţi şi nevăzuţi, pentru cei ce vor lua şi vor primi spre sfinţirea caselor...". Apoi preotul rosteşte frumoasa rugăciune de sfinţire a apei alcătuită de Sfântul Sofronie al Ierusalimului de care am amintit mai devreme. Din aceste rugăciuni desprindem şi efectele Aghesmei Mari asupra vieţii creştinilor. Amintim faptul că prin gustarea acesteia credinciosul primeşte binecuvântare de la Dumnezeu, iertare de păcate, vindecare de boli, îndepărtare a diavolilor, curăţire sufletească şi vindecare a patimilor. Agheasma Mare se păstrează nestricată vreme îndelungată, rămânând la fel de proaspătă şi bună la gust ca şi atunci când apa este scoasă din izvor. Aceasta se păstrează în vase curate la loc de cinste, credincioşii gustând din ea în fiecare dimineaţă pe nemâncate timp de nouă zile de la Bobotează, iar în restul anului atunci când postesc sau ajunează până seara. Agheasma Mare se oferă de către preot pe parcursul anului bisericesc îndeosebi celor opriţi de la Împărtăşanie, dar şi celor bolnavi sau ispitiţi de duhuri necurate. Când ne împărtăşim, Agheasma se ia după Sfânta Euharistie, iar când luăm numai anafură, Agheasma se ia înainte de aceasta. În caz de boală credincioşii gustă din Agheasma Mare pentru a dobândi tămăduire sufletească şi trupească.
Agheasma Mare pe care credincioşii o iau acasă la Praznicul Bobotezei trebuie păstrată cu grijă şi ferită de întinare. E recomandat să fie ţinută într-un loc deosebit din casă, într-o încăpere sau un loc destinat rugăciunii. Cu Agheasma Mare sfinţesc preoţii casele credincioşilor de Bobotează, cântând Troparul Praznicului: "În Ioardan botezându-Te Tu, Doamne..."
Pr. Ion Alexandru MIZGAN
Comentarii
Nu există nici un comentariu.