La împlinirea vârstei de 30 de ani - vârsta majoratului la evrei - înainte de a-Şi începe propovăduirea, Mântuitorul Iisus Hristos, "împlinind toate ale Legii", a venit la marele prooroc Ioan Botezătorul, ca să se boteze cu botezul pocăinţei. Ioan, însă, ÎI oprea zicând către Dansul: "Eu sunt cel care are trebuinţa să fie botezat de Tine şi Tu vii la mine?". Iar Domnul a zis către Ioan: "Lasă acum, că astfel se cuvine ca noi să-mplinim toată dreptatea" (Matei 3, 14-15). Are loc acum prima TEOFANIE (arătarea Sfintei Treimi) de la venirea în lume, ca om, a Fiului lui Dumnezeu - Tatăl grăieşte din cer: "Acesta este Fiul Meu Cel iubit întru care am binevoit…". Fiul primeşte botezul pocăinţei de la Ioan în Iordan, iar Duhul Sfânt, sub chipul unui porumbel, se pogoară peste creştetul Fiului lui Dumnezeu (vezi Matei 3, 16-17). Ioan este cel care arată oamenilor şi diferenţa dintre botezul pocăinţei (cu apa din Iordan) şi botezul creştin, care va fi cu Duh Sfânt şi cu foc" (Matei 3, 11) şi de care vor avea parte toţi cei ce-l vor mărturisi pe Hristos. Boboteaza marchează sfârşitul ciclului de sărbători dedicate Anului Nou şi este închinată purificării mediului înconjurător, în special a apelor, de forţe malefice. De Bobotează se colindă, se soroceşte vremea şi belşugul holdelor în următorul an şi se deschide cerul. La riturile creştine de sfinţire a apei, de botezare a credincioşilor, de scufundare a crucii în apă, poporul a adăugat numeroase practici de purificare: stropirea, spălatul sau scufundarea rituală în apa râurilor sau lacurilor, strigături şi zgomote, aprinderea focurilor, afumarea vitelor şi anexelor gospodăreşti. Ca alimente rituale de Bobotează sunt specifice piftia şi grâul fiert.