La început de post, sute de credincioşi s-au recules în biserici
Ieri, în prima zi din Postul Adormirii Maicii Domnului, credincioşii şi-au îndreptat, din nou, paşii spre biserici, pentru a aprinde o lumânare şi a se ruga. La Biserica cu hramul "Sfântul Duh Mângâietorul", din Cartierul Ioşia Nord, oamenii au venit încă de dimineaţă, s-au închinat la Icoana Maicii Domnului de la intrare, au sărutat Sfânta Evanghelie şi au îngenuncheat pentru rugăciune, slujba religioasă fiind oficiată de preoţii Vasile şi Felix Bicăzan. Un moment deosebit de emoţionant a fost acela în care, după Cuvântul de învăţătură, zeci de copilaşi, au fost aduşi la preot pentru a fi împărtăşiţi. De altfel, este recomandat ca micuţii să fie împărtăşiţi cât mai des, începând de la Sfântul Botez până la vârsta de şapte ani, fără spovedanie, iar de la şapte ani, cu spovedanie.
"Cu binecuvântarea Bunului Dumnezeu, ne aflăm astăzi (n.r. - ieri) în prima zi din Postul Adormirii Maicii Domnului, în care ne aducem aminte de viaţa Sfintei Fecioare Maria, de credinţa ei foarte puternică, de modul cum s-a mutat din această viaţă cu trupul la cer", a spus părintele Felix Bicăzan. Pornind de la pericopa cunoscută îndeobşte ca "Vindecarea lunatecului", preotul a amintit apoi de minunea prin care Mântuitorul scoate de sub robia diavolului un copil: "Şi mergând ei spre mulţime, s-a apropiat de El un om, căzându-i în genunchi şi zicând: Doamne, miluieşte pe fiul meu că este lunatic şi pătimeşte rău, căci adesea cade în foc şi adesea în apă. Şi l-am dus la ucenicii Tăi şi n-au putut să-l vindece. Iar Iisus, răspunzând, a zis: O, neam necredincios şi îndărătnic, până când voi fi cu voi? Până când vă voi suferi pe voi? Aduceţi-l la Mine. Şi Iisus l-a certat şi demonul a ieşit din el şi copilul s-a vindecat din ceasul acela. Atunci, apropiindu-se ucenicii de Iisus, I-au zis de o parte: De ce noi n-am putut să-l scoatem? Iar Iisus le-a răspuns: Pentru puţina voastră credinţă. Căci adevărat grăiesc vouă: Dacă veţi avea credinţă în voi cât un grăunte de muştar, veţi zice muntelui acestuia: Mută-te de aici dincolo, şi se va muta; şi nimic nu va fi vouă cu neputinţă...". "Vedem, aşadar, cât de importantă este credinţa puternică, rugăciunea curată şi postul, valori care sunt şi vor fi bineplăcute lui Dumnezeu. Pentru acestea, El ne oferă tot ce avem nevoie", a spus preotul Felix Bicăzan. În zilele noastre, a mai spus el, căutăm tot mai multe răspunsuri la existenţa noastră, pe care le găsim prin post, rugăciune şi credinţă. "Însă toate acestea, fără Biserică, sunt puţin, pentru că mulţi preferă să se roage acasă, uitând de cuvintele Mântuitorului care spune: acolo unde sunt doi sau trei, adunaţi în numele Meu, acolo sunt şi Eu în mijlocul lor. Noi ne întâlnim cu Dumnezeu aici, în Sfânta Biserică, ascultând Sfânta Scriptură, împărtăşindu-ne... Numai atunci găsim răspunsuri la întrebările care ne frământă", a mai spus părintele, care i-a îndemnat pe credincioşi să postească, să se roage şi să fie tari în credinţă, pentru că numai în acest fel se vor apropia cu adevărat de Dumnezeu.
Romania, corigenta Europei la respectarea libertatii religioase Un nou raport critic la adresa Romaniei in ceea ce priveste respectarea libertatii religioase a fost facut public la Washington DC, pe data de 13 septembrie 2011, de catre Hillary Clinton, Secretar de Stat al SUA. Raportul acopera perioada cuprinsa intre iulie-decembrie 2010, Romania fiind una dintre cele 198 de tari monitorizate de Statele Unite la capitolul “religious freedom”. Raportul a fost facut public in aceeasi zi in care Presedintele Romaniei Traian Basescu a fost primit la Washington de Presedintele Barack Obama, iar Ministrul de Externe al Romaniei Teodor Baconsky s-a intalnit cu omologul sau american Hillary Clinton. "Conform abuzurilor si incalcarilor libertatii religioase relatate in raport, Biserica Greco-Catolica continua sa fie cel mai discriminat cult din Romania,” a spus Pr. Chris Terhes, presedintele Romanian Greek-Catholic Association, organizatie non-profit din Statele Unite care pledeaza la nivel international pentru oprirea discriminarii credinciosilor greco-catolici din Romania. Abuzurile relatate in raport merg de la intiminarea si hartuirea comunitatilor greco-catolice de catre preotii ortodocsi si, uneori, chiar autoritati locale, pana la presiuni exercitate asupra familiilor greco-catolice sa nu isi ingroape mortii in cimitire cu preoti greco-catolici. De asemenea, refuzul constant al Bisericii Ortodoxe si Statului Romana sa restituie proprietatile greco-catolice ii pune pe multi greco-catolici in situatia sa continue sa se roage in locuri improprii, cum ar fi case particulare ori camine culturale. Biserica Ortodoxa continua sa refuze restituirea de proprietati greco-catolice chiar si acolo unde exista doua biserici in aceeasi localitate. In multe localitati unde Biserica Greco-Catolica a castigat proprietati prin sentinta definitiva si irevocabila, reprezentantii Statului Roman continua sa refuze implementarea acestor hotarari. “La o analiza comparata a rapoartelor similare facute altor tari din Europa care nici nu sunt membre a Uniunii Europene, se constata ca Romania este de departe corigenta Europei la capitolul respectarii libertatii religioase,” a spus Pr. Terhes. “Aceste actiuni sustinute tacit sau direct de Statul Roman sunt o dovada ca acesta continua politica de epurare culturala si religioasa a comunitatii greco-catolice din Romania.” “Facem un apel mass-mediei si organiziilor non-profit din Romania sa expuna aceste incalcari flagrante ale drepturilor omului, iar reprezentantilor Statului Roman sa ia masurile necesare pentru aplicare legii in mod nediscriminatoriu si sa opreasca aceste abuzuri contra credinciosilor greco-catolici”, a concluzionat Pr. Terhes. Intregul raport despre Romania poate fi citit la adresa: Conferinta de presa a Doameni Hillary Clinton din ziua publicarii reportului poate fi vizionata la adresa: http://blogs.state.gov/index.php/site/entry/religious_freedom_report_2011_september_13/ Despre raport In preambulul raportului se arata ca “restituirea proprietatilor greco-catolice confiscate de regimul comunist si transferate Bisericii Ortodoxe continua sa ramana o problema”. Odata cu suprimarea Bisericii Greco-Catolice in 1948, guvernul comunist a confiscat proprietatile greco-catolice si le-a dat Bisericii Ortodoxe, iar pe credinciosii greco-catolici i-a fortat sa treaca la Biserica Ortodoxa. Dupa caderea regimului comunist in 1989, Statul Roman continua sa refuze retrocedeze aceste proprietati confiscate in 1948. “Au existat rapoarte cu abuzuri si discriminari bazate pe afiliere, credinta sau practica religioasa. Au existat cazuri cand clerici ai Bisericii Ortodoxe au aratat ostilitate fata de membrii altor culte si au criticat activitatea misionara", se arata in acelasi raport. Actualul Secretar de Stat pentru Culte, Adrian Lemeni, continua sa fie criticat in raport datorita faptului ca in 2006 a coordonat publicarea unei carti de religie ortodoxa editata de Ministerul Educatiei in care se afirma ca aparitia Bisericii Greco-Catolice in secolul XVIII a fost rezultatul “prozelitismului catolic”. Aceeasi carte ii descrie pe Mormoni si pe Martorii lui Iehova ca secte “care reprezinta o adevarata amenintare la adresa societatii”. “Unele minoritati religioase continua sa raporteze ca autoritatile locale, din motive nejustificate, se opun acordarii de autorizatii de constuctie pentru lacasuri de cult”, se arata in raport. Un astfel de caz a fost reclamat de Biserica Greco-Catolica la Sapanta (MM), iar de Biserica Baptista si Adventista in Bucuresti si Bursuceni, jud. Suceava. Chiar daca politia si autoritatile administrative au o tendinta de a fi tolerante fata de alte grupuri religioase, “uneori aceste autoritati cedeaza presiunii si intimidarii preotilor ortodicsi”, se mai arata in raport. Grupurile religioase minoritare s-au plans ca autoritatile locale nu au luat suficiente masuri pentru a opri ori preveni hartuirea religioasa la care au fost supuse. "Biserica Greco-Catolica a protestat ca autoritatile de stat nu au raspuns in mod adecvat plangerilor pe care le-a adresat in legatura cu restituirea proprietatilor ori fata de atitudinea discriminatoare a autoritatilor locale”, se arata in acelasi raport. “Tribunalele amana judecarea cazurilor intentate de Biserica Greco-Catolica, iar de multe ori cazurile au fost blocate de apeluri ale Bisericii Ortodoxe ori de transferea acestora la alte tribunale”, mentioneaza raportul. Un caz elocvent in acest sens oferit de raport este cel al comunitatii greco-catolice din Sisesti, Maramures, care se judeca de peste 16 ani pentru biserica confiscata in 1948, iar recent Inalta Curte de Casatie si Justitie a retrimis cazul spre rejudecare la prima instanta. “Intre timp, comunitatea greco-catolica continua sa se roage afara, din moment ce Biserica Ortodoxa a refuzat propunerea greco-catolica de a avea servicii religioase alternative in biserica aflata in disputa.” In multe locuri unde Biserica Greco-Catolica a solicitat restituirea de pamant sau padure, “autoritatile locale, influentate de Biserica Ortodoxa, s-au opus restituirii integrale, pe motiv ca restituirea catre toate cultele religioase trebuie sa fie direct proportionala cu numarul de credinciosi, sau a dat pamant solicitat de Biserica Greco-Catolica direct Bisericii Ortodoxe”. La Budesti, Maramures, Biserica Greco-Catolica continua sa refuze propunerea autoritatilor locale de a primi la schimb pamant care a apartinut familiilor de evrei victime ale Holocastului. Pamantul care a apartinut parohiei greco-catolice a fost dat de catre primaria locala Bisericii Ortodoxe. Comunitatea greco-catolica din Pesceana, infiintata in 2005, “continua sa fie discriminata si hartuita”, se arata in raport. “Greco-catolicii afirma ca atat autoritatile cat si preotii ortodocsi continua sa le interzica accesul in cimitirul public din localitate cu toate ca in luna februarie 2009, Curtea de Apel a hotarat ca preotul greco-catolic poate celebra servicii religioase in citimitir pentru mortii greco-catolici.” Minoritatile religioase s-au plans ca autoritatile locale permit Bisericii Ortodoxe monopolizarea ceremoniilor de deschidere din scoli ori alte ocazii. “Preotii greco-catolici din Transilvania spun ca nu sunt invitati la evenimente locale nici macar la cele care comemoreaza eroii greco-catolici.” “Biserica Greco-Catolica a raportat ca in multe localitati credinciosii greco-catolici sunt hartuiti si intimidati de preotii ortodocsii si, uneori, de autoritatile locale”, se mai arata in raport. Biserica Greco-Catolica, Adventista si Baptista continua sa raporteze ca “preotii ortodocsi permit inmormantarea crecinciosilor neortodocsi in cimitirele publice ori confesionale numai sub anumite conditii: inmormantarea sa aiba loc intr-un loc izolat din cimitir sau daca inmormantarea e facuta de preotul ortodox”. Chiar daca legea cultelor din 2006 permite inmormantarea mortilor de alta confesiune in cimitirele confesionale ale altor biserici, astfel de incidente au continuat pe perioada acoperita de prezentul raport. “Preotii ortodocsi au oprit, de asemenea, in multe localitati accesul greco-catolicilor in cimitire. De exemplu, in Budesti, Maramures, Biserica Greco-Catolica continua sa nu aiba acces in cimitir chiar si dupa o hotarare judecatoreasca favorabila”, se arata in raport. “In general liderii ortodocsi se opun si amana restituirea bisericilor catre greco-catolici, pe motiv ca acestea apartin comunitatii si nu cultului. Conform acestui punct de vedere, aceleasi comunitati religioase care au fost greco-catolice inainte de 1948 in prezent sunt ortodoxe si folosesc biserica. Biserica Greco-Catolica din Lugoj continua sa raporteze ca Episcopia Ortodoxa de Arad foloseste mai mult de 90 de biserici si case parohiale greco-catolice si refuza sa le restituie ori sa accepte slujbe religioase alternative.” “In multe localitati cu doua biserici (dintre care una a apartinut Bisericii Greco-Catolice) si doar un preot ortodox, Biserica Ortodoxa desfasoara servicii religioase alternative intre cele doua biserici ori a stabilit o a doua parohie ortodoxa in fosta biserica greco-catolica. Pe perioada acestui raport, Biserica Ortodoxa continua sa tina peste 15 biserici greco-catolice inchise. Intre timp, greco-catolicii isi desfasoara activitatea in peste 130 de locatii neoficiale, cum ar fi case ale credinciosilor sau camine culturale.” “Tensiunile continua in cel putin 21 de localitati unde Biserica Ortodoxa refuza sa se supusa deciziei judecatoresti de restituire a bisericii ori unde greco-catolicii au initiat procese pentru restituire”, se mai arata in raport. “Ambasadorul [american], precum si alti reprezentanti oficiali ai ambasadei in repetate randuri au ridicat problema incetei restituiri de proprietati religioase, in mod particular bisericile greco-catolice, in discutiile avute cu oficialii guvernamentali. Ambasada a continuat sa incurajeze Biserica Ortodoxa si Greco-Catolica sa inceapa dialogul pentru rezolvarea disputelor patrimoniale.” Dialogul dintre cele doua Biserici a fost intrerupt unilaterla de catre Biserica Ortodoxa in 2004. “Oficialii americani continua sa pledeze in cercurile guvernamentale pentru un tratament corect si egal in ceea ce priveste restituirea proprietatilor si pentru tratamentul nediscriminatoriu al tuturor grupurilor religioase”, se arata in concluzia raportului.