An de an, la sărbătoarea Paştilor, milioane de creştini din întreaga lume vizitează Ţara Sfântă pentru a se bucura de Lumina lui Hristos la kilometrul zero al lumii, şi anume la Sfântul Mormânt al Mântuitorului. Printre cei care anul acesta au fost acolo e şi pr. Eftimie Mitra, de la Schitul Huta de lângă Beiuş, care ne-a răspuns la câteva întrebări. - Aţi fost anul acesta de Paşti la Ierusalim. Ce ne puteţi spune despre Sfânta Lumină şi alte lucruri deosebite care v-au impresionat? - Am fost cu un grup de pelerini din România. Un pelerinaj organizat de Mitropolia Banatului în colaborare cu aşezământul românesc de la Ierihon. Totul a fost impresionant, locul unde S-a născut Mântuitorul, unde a copilărit, unde a fost botezat, unde a fost ispitit, unde S-a rugat cu ucenicii Săi, activitatea Sa de propovăduire, minunile, locul unde a fost judecat şi răstignit şi multe altele. Când treci prin aceste locuri încerci să retrăieşti clipe care s-au petrecut în urmă cu aproximativ două mii de ani şi e firesc ca acestea să te impresioneze. Ceea ce am citit în Evanghelie am văzut acum cu ochii mei. Am mai văzut şi două mari minuni ce se petrec doar în Ortodoxie, şi anume venirea Sfintei Lumini şi întoarcerea Iordanului. - Cum a venit anul acesta Sfânta Lumină? - Anul acesta a venit sub formă de raze. Nu vine la fel în fiecare an. Altădată, a venit în formă de fulgere sau spirală, ploaie de lumină etc. - Cum au fost aceste raze? - Raza pe care am văzut-o s-a perindat pe la mai multe persoane. A venit de sus, a ricoşat în lumânarea unui arab ortodox, din lumânarea acestuia s-a îndreptat sus la etaj în lumânarea unui călugăr. După ce s-a aprins şi lumânarea acestuia, raza de lumină a mers direct în mănunchiul de lumânări ce le ţinea în mână un copil, după care am pierdut-o din ochi. Se deplasa de la o lumânare la alta cu multă repeziciune. O altă rază a mers direct spre Altarul grecesc. Am fost foarte atent la candelele de la intrarea în Sfântul Mormânt. Nu am reuşit să văd momentul aprinderii acestora, căci am urmărit raza despre care v-am povestit, dar după ce am pierdut din ochi acea rază, m-am uitat spre candele şi erau deja aprinse. Totul s-a întâmplat în mai puţin de jumătate de minut. În acest interval de timp, cei cărora li s-au aprins singure lumânările au dat şi celor din jur şi, astfel, foarte repede, Sfânta Lumină a ajuns la o mare parte a celor prezenţi în Biserică. Un alt arab ortodox a aprins o făclie de la arabul căreia i-a venit Lumina şi a fugit repede cu ea afară să le-o dea şi celor care erau în curte. - Sfânta Lumină a venit doar la persoanele despre care ne-aţi povestit? - Eram în partea stângă a Sfântului Mormânt, cam la 8-9 metri şi doar pe acestea le-am văzut. Se poate să fi venit şi la alte persoane din cealaltă parte a baldachinului în care se află Sfântul Mormânt. În fiecare an vine la Patriarhul Ortodox al Ierusalimului. Uneori, cum a fost şi în cazul de faţă, vine şi la unele persoane din biserică. Şi anul acesta, simultan cu venirea Luminii la patriarh, a venit şi la alţii. - Ce se întâmplă, practic, în Sfântul Mormânt? - La ora 13.00, la Altarul grecesc se săvârşeşte Vecernia, care durează până la aproximativ ora 14.00. După terminarea vecerniei, patriarhul înconjoară de trei ori Sfântul Mormânt, iar apoi se dezbracă de veşmintele arhiereşti, rămânând doar în stihar. Este controlat riguros de către poliţiştii evrei ca nu cumva să deţină vreo sursă de foc, brichetă, chibrit etc. La această percheziţie asistă şi reprezentanţi din partea musulmanilor, catolicilor, iudeilor, copţi, armeni şi alţii. După ce este controlat, se rupe sigiliul de pe uşă, iar patriarhul intră înăuntru cu un musulman, care îl supraveghează neîntrerupt. Pe Sfântul Mormânt se află presărată vată din Vinerea de după Prohod. Pe această vată se lasă de la sine o umezeală, ca un fel de rouă, şi patriarhul, sub supravegherea musulmanului, se aşază în genunchi şi se roagă lui Dumnezeu să trimită din Cer Lumina. Sfânta Lumină vine, după cum am mai spus, diferit de la an la an şi aprinde vata umezită de pe Mormânt. După ce vata s-a aprins, patriarhul o ia cu mâinile şi o pune în două cupe, pe care le dă diaconilor să le ducă în Sfântul Altar, iar el aprinde, din acea vată, două mănunchiuri mari de lumânări şi iese împreună cu musulmanul afară din Sfântul Mormânt, dându-le Lumina celor prezenţi acolo. Aceasta se face sub supravegherea continuă a musulmanului, care îl însoţeşte. - Spuneaţi de un sigiliu pe uşă... - Autorităţile locale controlează încăperea în care se află Sfântul Mormânt de vineri, după slujba prohodului, când se presară vata, ca nu cumva să existe înăuntru vreo sursă de foc. După ce se termină de controlat fiecare colţişor, uşa se sigilează şi nimeni nu mai are acces înăuntru până după Vecernia din Sâmbăta Mare, când intră patriarhul împreună cu musulmanul care-l supraveghează. În comparaţie cu alţi ani, anul acesta Sfânta Lumină a venit mai repede. La aproximativ 2-3 minute după ce a intrat la Sfântul Mormânt, patriarhul a ieşit cu făcliile aprinse. - Altădată a aşteptat mai mult? - Au fost cazuri când a aşteptat şi jumătate de oră sau chiar o oră. - Patriarhul a luat vata aprinsă în mână?! Nu l-a ars? - Sfânta Lumină nu e o lumină oarecare. Timp de aproximativ 3 minute nu arde deloc, astfel încât poţi ţine mâna în ea şi nu te arde. După trei minute începe să se încălzească şi treptat îşi intră în cursul firesc de flacără normală şi arde. Am pus-o pe barbă, pe haine, am ţinut-o sub palmă. Nici măcar nu mi s-a înroşit locul unde m-a atins flacăra. Am şi fotografiat acest lucru. - Care sunt cele mai vechi mărturii istorice despre această minune? - Date exacte nu cunosc despre acest lucru, dar pot să vă confirm două lucruri relevante în acest sens. Ştim sigur că în Vechiul Testament ea nu exista. Sfânta Lumină a început să vină după anul 33. La început, a venit la data când creştinii din Ierusalim serbau Paştile, aceasta fiind în funcţie de ziua de 14 Nisan. La Sinodul I Ecumenic de la Niceea s-a stabilit ca toată creştinătatea să serbeze Paştile în prima duminică cu lună plină după echinocţiul de primăvară. Dacă Sfinţii Părinţi au hotărât o zi de sărbătoare a Paştilor, au făcut-o călăuziţi fiind de Duhul Sfânt. Ca dovadă în acest sens, Dumnezeu săvârşeşte minunea aşa precum ei au statornicit în urmă cu aproximativ şaptesprezece secole. În hotărârile luate la sinodul I (325), Sfinţii Părinţi, în ceea ce priveşte postul şi data serbării Paştilor, au avut la bază învăţăturile Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel. Aşadar, în ceea ce priveşte venirea Sfintei Lumini, există o strânsă legătură între hotărârile Bisericii şi voia lui Dumnezeu. Aceasta este şi o dovadă că ceea ce Mântuitorul a spus Apostolilor rămâne valabil şi pentru urmaşii Sfinţilor Apostoli, şi anume: "ceea ce voi veţi lega pe pământ va fi legat şi în cer". - Aţi mai spus de întoarcerea Iordanului. - De două ori pe an Iordanul îşi schimbă pentru puţină vreme cursul. O dată, când în Biserica Ortodoxă se săvârşeşte Botezul Domnului, şi a doua oară, în marţea din Săptămâna Patimilor. Nu întâmplător Biserica Ortodoxă îi închină Sfântului Ioan Botezătorul ziua de marţi. În marţea din Săptămâna Patimilor am fost şi noi la Iordan. După ce Patriarhul a săvârşit slujba Agheazmei mari a aruncat crucea în apă, iar apa s-a învolburat. Am privit la 50-100 de metri distanţă şi se vedeau uşoare valuri care veneau contra sensului de curgere a râului, aceasta doar pentru aproximativ 20 de minute, după care totul a reintrat în normal. Mulţi dintre cei prezenţi s-au aruncat în apă, s-au scăldat, iar pe toată durata acestor evenimente, un porumbel alb stătea deasupra cortinei. A fost un moment înălţător. Cei care au intrat în apă au ieşit plini de bucurie, pe faţa lor se vedea multă seninătate. - Ca unul care aţi văzut cum vine Sfânta Lumină, ce ne puteţi spune despre aceasta? - E o minune ce practic te copleşeşte, oricât ai fi de împietrit la minte şi la inimă. Când o vezi, nu se poate să nu îţi pui câteva semne de întrebare. - Cum explicaţi faptul că această minune se petrece doar la ortodocşi? - Această minune, la început, a venit pentru toată creştinătatea, dar pe măsură ce unii au introdus fel de fel de inovaţii doctrinare şi s-au depărtat de Biserica primară şi învăţăturile ei de credinţă, au pierdut şi comuniunea cu Capul Bisericii, care, după cum spune Sfântul Apostol Pavel, este Însuşi Mântuitorul Iisus Hristos. Apusenii au primit şi ei Sfânta Lumină până la Schisma din 1054, dar după aceea nu au mai primit-o. În "Istoria Sfântului Mormânt" e relatată o istorioară din anul 1112, când, în timpul cuceririi Ierusalimului de către cruciaţi, i-au scos pe ortodocşi afară din Sfântul Mormânt, iar slujba a fost făcută de cardinali şi preoţi catolici. Văzând că Sfânta Lumină nu vine, după lungi aşteptări, împăratul a poruncit să vină patriarhul ortodox. Imediat după venirea patriarhului ortodox, Sfânta Lumină a venit în făcliile acestuia. Răspunsul Mântuitorului a fost categoric, El nu poate fi influenţat de bani şi putere politică. Dacă sub presiunile politicii mondialiste ni se spune că "toţi se mântuiesc" şi "toţi avem acelaşi Dumnezeu", masoneria încearcă o uniformizare a credinţei. Răspunsul pe care ni-l oferă Mântuitorul Iisus Hristos e la fel de prompt şi categoric şi în zilele noastre, la fel ca şi în urmă cu sute de ani. Dacă s-a dezvoltat civilizaţia şi a progresat ştiinţa, asta nu înseamnă că trebuie să schimbăm dogmele, învăţătura de credinţă pe care Hristos ne-a lăsat-o prin ucenicii Săi, Sfinţii Apostoli. Adevărata ştiinţă nu a fost niciodată împotriva lui Dumnezeu. Acceleraţia gravitaţională, forţele de atracţie între două sau mai multe corpuri şi alte legi ale fizicii şi chimiei au fost rânduite tot de Dumnezeu, altfel, întregul Univers ar fi un haos. Au încercat unii ca, sub numele ştiinţei, să schimbe legile biologiei, să cloneze legea divină. Cei care de-a lungul timpului au încercat să aducă inovaţii, cu timpul, au căzut în erezii şi hule. Sfântul Ioan Gură de Aur spunea, într-o omilie de-a sa, că dacă ai schimbat un cuvânt sau o literă din învăţătura de credinţă, ai falsificat întreaga credinţă. Ortodoxia a păstrat această credinţă neschimbată şi, ca răspuns, Dumnezeu îi oferă an de an Lumina Sa. De aceea Sfânta Lumină vine doar la Paştile ortodox. Unii au schimbat chiar şi data serbării Paştilor. - Referitor la Mormântul Mântuitorului, un istoric evreu a spus că a descoperit mai multe sicrie, printre care era şi sicriul lui Iisus Hristos... - Şi ce dacă spune, asta nu înseamnă că aşa şi este. Biserica a demonstrat că adevăratul Mormânt al Mântuitorului e cel unde vine Sfânta Lumină şi nicidecum fabulaţiile lui Dan Brown sau ale istoricului despre care pomeneaţi. Cert este că după ce Biserica a dovedit şi argumentat care este adevărul, aceşti pseudoistorici au tăcut, iar filmele şi cărţile lor au rămas o simplă acţiune comercială inclusă în literatura laică şi profană.