Refuzată în Ambulatoriul de Specialitate al Spitalului Clinic Judeţean Oradea, o cititioare a ziarului "Crişana", Silvia Cibu, din Oradea, în vârstă de 66 de ani, a fost nevoită să se deplaseze la medicul de familie pentru administrarea unui medicament necesar pentru scăderea tensiunii arteriale. Ce se-ntâmplă, doctore?! În vederea urmării unei proceduri de fizioterapie pentru a-şi ameliora suferinţa reumatică, S.C., s-a deplasat, în cursul zilei de luni, la Ambulatoriul de Specialitate al Spitalului Clinic Judeţean pentru efectuarea analizelor care se impun în prealabil. Aici i s-a făcut rău şi i s-au constatat valori mari ale tensiunii arteriale (190 /120). Cu un bilet de trimitere în mână emis de medicul fizioterapeut din incinta Ambulatoriului, a cerut ajutorul cadrelor medicale de la cabinetul de cardiologie, explicând că nu avea nevoie de consultaţie, ci, în primul rând, de un medicament pentru revenirea tensiunii arteriale la valori normale. "Aici, o asistentă medicală mi-a răspuns că nu mai sunt bonuri de ordine şi trebuie să plătesc 250.000 de lei vechi. Mă simţeam rău şi mă întreb în cazul în care cădeam în faţa lor, mi-ar fi acordat cineva primul ajutor sau mi-ar fi cerut şi atunci bani? Cum este posibil aşa ceva?", s-a întrebat pacienta. Ultima speranţă: medicul de familie. S.C. a fost nevoită să străbată oraşul în starea de rău în care se afla până la uşa cabinetului medicului de familie. Un nou control al tensiunii arteriale arăta valori de 220/120, deja mult crescute. Medicul i-a administrat o injecţie, iar după ceva vreme şi-a revenit. Interlocutoarea noastră doreşte să ştie cum se procedează în situaţii similare. La cabinetul de cardiologie din incinta Ambulatoriului ni s-a explicat că fondurile mici alocate de Casa de Asigurări de Sănătate permit doar opt consultaţii pe zi gratuite, care se programează prin bonuri de ordine. Bolnavii care au neşansa să nu prindă unul dintre primele opt locuri trebuie să scoată din buzunar 250.000 de lei vechi, pentru a fi consultaţi. Cum se rezolvă în schimb cazurile de urgenţe? "Medicii din spital au doar două ore de consultaţii pe zi în Ambulatoriu. Dacă medicul este de faţă el ia o decizie în acest sens, în rest, noi, asistenţii medicali, în cazurile de urgenţă, solicităm Ambulanţa", ne-au explicat cadrele medicale de aici. Hipocrat este trădat? Dr. Florin Bodog, purtătorul de cuvânt al Spitalului Clinic Judeţean Oradea, a subliniat că în toate unităţile medicale din ţară, cazurile de urgenţe sunt rezolvate prioritar, fără numere de ordine şi gratuit. "Conducerea spitalului va analiza circumstanţele în care s-a produs incidentul şi va dispune, dacă va fi cazul, sancţionarea celor care se fac vinovaţi", ne-a precizat dr. Florin Bodog. În practica medicală curentă, în cazurile de urgenţe care survin în incinta ambulatoriilor, orice pacient beneficiază pe loc de bilet de trimitere în regim de urgenţă emis de medicul curant (în acest caz fizioterapeutul). Dacă este vorba de un caz mai grav, potrivit codului deontologic profesional şi a Jurământului lui Hipocrat, personalul medical, indiferent de specialitate, este obligat să acorde primul ajutor şi, eventual, să solicite echipajele medicale de urgenţă.