Centrul de Informare și Consiliere pentru Refugiați Oradea (CICRO), structură a Asociației Caritas Eparhial Oradea, care și-a deschis porțile pentru familiile venite din Ucraina începând cu data de 16 iunie, a avut, încă de la început, misiunea de a adresa cât mai bine nevoile pe termen mediu și lung ale acestora.

Așadar, obiectivele CICRO de integrare socială au inclus, încă de la înființare, oferirea unei game variate și complexe de servicii de sprijin: informare, însoțire și mediere la instituțiile abilitate să se implice în problematica refugiaților, facilitare a găsirii unui loc de muncă, a accesului la servicii medicale, sprijin material și financiar, cursuri de limba română oferite de translatorul angajat la centru, dar și sprijin și consiliere psihologică individuală, prin intermediul psihologului ucrainean, specializat în terapie Gestalt, intervenție în traumă și situații de criză.

Nu în ultimul rând, CICRO le-a pus la dispoziție copiilor și tinerilor de toate vârstele o ofertă educațională variată pe toată perioada verii. Astfel, învățătorul din Ucraina, angajat la centru, a organizat zilnic pentru copiii cu vârste de 6-10 ani activități educaționale și recreative. În plus, în fiecare după-masă, CICRO a derulat cluburi de socializare pentru copii de grădiniță (3-6 ani) și pentru copii de gimnaziu și adolescenți (grupă de vârstă 10-18 ani), din dorința de a le asigura activități cât mai atractive, care să adreseze nevoia lor de coeziune, de integrare și de dezvoltare.

Începând din 5 septembrie, CICRO a devenit, pentru copiii din clasele primare, echivalentul școlii ucrainene la Oradea. Astfel, mulțumită personalul didactic ucrainean angajat la centru, se organizează zilnic pentru elevii din clasele I și II un program educațional care respectă curricula ucraineană, într-un sistem de tip after school. „Copiii sunt înscriși în învățământul de stat sau privat în Ucraina, și participă zilnic la ore ținute de învățătorul nostru. Manualele și caietele de lucru pe care le folosim la centru corespund tuturor cerințelor din învățământul ucrainean”, afirmă Ioana Tuță, coordonator CICRO.

Pe parcursul anului, elevii participă la evaluări online la școlile la care sunt înscriși, iar după finalizarea cu bine a acestora, trec în următorul an școlar, pe care vor putea să îl urmeze fie în România, fie în Ucraina, în orașele lor natale.

„În următoarele săptămâni ne propunem să finalizăm demersurile pentru angajarea celui de-al doilea învățător, pentru a preda la clasele III și IV, pentru care pregătim un al doilea spațiu ca sală de studiu, precum și a două profesoare din Ucraina, de limba și literatura engleză, pentru a sprijini desfășurarea activităților atât dimineața, cât și după-masă, oferind elevilor de clase primare și pentru cei de gimnaziu o masă caldă, ore de limba română, ore de limba engleză, și activități educative și ludice, coordonate de personalul didactic angajat la centru, în ambele locații”, a precizat coordonatoarea CICRO.

Potrivit acesteia, pentru elevii de vârste mici, în special, dintre care unii tocmai iau primul contact cu școala anul acesta, este important să aibă posibilitatea să interacționeze cu învățătorul față în față, să învețe și să socializeze alături de colegii lor.

„Pentru cei mai mari, chiar dacă învățarea formală poate să aibă loc într-o formă la fel de eficientă și online, nevoia de integrare într-o colectivitate și de socializare cu colegii și cu personalul didactic rămâne ridicată, și este unul dintre motivele pentru care ne-am propus să organizăm aceste programe pentru ei. Acestea reprezintă, în același timp, un mare sprijin pentru părinții lor, care lăsându-i zilnic pe micuți în grija noastră, au posibilitatea de a-și căuta un loc de muncă pentru a-și întreține familiile. Pe măsura ce sursele de sprijin se reduc la nivel local pentru refugiații din Ucraina, devine tot mai necesar să le asigurăm contextul de a intra și a se putea menține pe piața muncii”, a mai spus Ioana Tuță.

În prezent, la CICRO sunt ajutate peste 70 de familii, adică aproximativ 250 de persoane, oferindu-le sprijin educațional, psihologic și social.