Câinii special antrenați pentru terapie au efecte pozitive asupra dezvoltării sociale și emoționale a copiilor, facilitează formarea relațiilor sociale și dezvoltarea lor, îmbunătățind stima de sine a acestora.

Membrii Asociației pentru copii și tineri cu dizabilități Bonitas, condusă de Olah Andrea, au participat, recent, la un curs de terapie asistată de animale.

Cursul a fost organizat prin proiectul „MERSI - Merit Empatie Respect Suport Integrare”, finanțat prin programul Start ONG, lansat de Kaufland România și implementat de Asociația Act for Tomorrow. Coordonatorul proiectului este Eva Zita Balogh, psiholog.

Numeroase studii științifice și sondaje demonstrează efectele pozitive ale câinilor în timpul sesiunilor de dezvoltare.

„Animalele folosite în terapie asistată sunt o forță motivațională pentru copii, astfel încât aceștia devin mai motivați să învețe, făcând progrese mai mari. De exemplu, se poate dezvolta mobilitatea copilului în terapia asistată de câini. Apropierea partenerului cu patru picioare oferă sprijinul necesar pentru dezvoltarea abilităților și mișcărilor care pot fi efectuate cu greu de către copii din cauza dizabilității lor”, spune Eva Zita Balogh.

Potrivit interlocutoarei noastre, implicarea unui câine de terapie bine antrenat poate crește motivația unui copil de a participa la un anumit program de dezvoltare. În plus, poate face mai ușoară conectarea cu copiii cărora le este dificil să se angajeze în astfel de acțiuni, din cauza unor întârzieri în dezvoltare sau a unor tulburări de deficit atențional.

„Spre deosebire de interacțiunea reciprocă dintre copii, cea dintre câinii de terapie și copii este mult mai facilă, datorită faptului că animalele nu solicită în mod voit atenția copiilor, deși ei inițiază interacțiunea. Faptul că un câine atrage atenția reprezintă un avantaj în cazul copiilor cu TSA, facilitează contactul și stabilirea relațiilor sociale”, mai spune psihologul, menționând că, în timpul terapiei cu aceste animale, copiii învață să-și recunoască propriile sentimente de bază: învață să facă față furiei, tristeții, temerilor, dar și emoțiilor pozitive.

Aceste efecte pozitive se pot observa direct, cu ocazia întâlnirilor organizate de Asociația Bonitas, care au loc între copii și câinii de terapie.

„Când apare câinele, copii devin mai activi, caută interacțiunea cu câinele. Chiar și acei copii care, cu ocazia primelor întâlniri, stăteau de-o parte și-au depășit deja frica și mângâie sau conduc câinele împreună cu ceilalți. Printre efectele minunate pe care le au câinii în viața acestor copiii speciali aș mai menționa cazul fetiței care a pregătit un desen pentru câine, pentru a-și exprima bucuria și dragostea față de el”, menționează psihologul.

În prezent, cei de la Asociația Angel Dog vin la Oradea cu câinele lor de terapie, un labrador pe nume Masha. Până acum, activitățile s-au desfășurat în aer liber, copiii interacționând, pe rând, cu patrupedul.

În luna septembrie, Asociația Bonitas a achiziționat un câine labrador, pe nume West, care va fi instruit, special, pentru a deveni câine de terapie. West a și început „școala” cu ajutorul celor de la Asociația Angel Dog, iar membrii asociației din Oradea speră că acesta va deveni, cât mai curând, un membru terapeut al echipei lor.

„Pentru a deveni câine de terapie, West trebuie să învețe foarte mult. El trebuie să fie extrem de umil, calm, ascultător, nu are voie să atace sau să muște, indiferent de situație. Acesta este și motivul pentru care instructajul este unul de durată...”, a conchis Eva Zita Balogh.