Elevii care au urmat un liceu în mediul rural au avut de aproape două ori mai multe șanse să lipsească la cel puțin o probă de la examenul de Bacalaureat, atrage atenția World Vision România în baza unei analize publicată recent de Institutul de Științe al Educației (ISE). 

Institutul de Științe al Educației a publicat pe data de 10 ianuarie, rezultatele unei cercetări calitative care, printre altele, arată că: elevii cu medii mai scăzute în clasele V-VIII au avut o probabilitate mai mare să nu se înscrie la Bacalaureat. Cu fiecare scădere de 0,85 puncte a mediei generale, șansele ca un elev să nu se înscrie la examenul maturității au crescut cu până la 38%; elevii de la filiera tehnologică au fost de 2,58 ori mai predispuși să lipsească de la Bac în 2023, comparativ cu cei de la filiera teoretică; elevii care au studiat în licee din mediul rural au avut o probabilitate aproape dublă, față de colegii lor care învață la oraș, de-a lipsi la cel puțin o probă a Bac-ului în iunie 2023; elevii care nu au trecut de Evaluarea Națională la finalul clasei a VIII-a au avut de aproximativ patru ori mai multe șanse să fie absenți la Bacalaureat.

Pentru creșterea gradului de participare a elevilor la examenul de Bacalaureat, același institut vine cu mai multe recomandări. Una dintre acestea se referă la nevoia organizării de „activități remediale începând din clasa a IX-a, orientate nu doar pe recuperarea lacunelor cu care elevii intră în liceu, ci și pe dezvoltarea abilităților de învățare, a motivației și a autonomiei în învățare”.

O altă recomandare prevăzută în același studiu este „acordarea unui sprijin financiar sub formă de tichete, pentru acoperirea costurilor cu pregătirea particulară pentru bacalaureat (meditații), a elevilor aflați în risc școlar, proveniți din familii dezavantajate socio-economic”, dar și organizarea unui program național de motivare a adolescenților pentru a participa la Bac.

 

De ce nu participă elevii la bacalaureat?

 

Cauzele abandonului școlar și neparticipării la bacalaureat în zonele dezavantajate, conform cercetărilor efectuate în aceste comunități, sunt influențate atât de condițiile financiare dificile ale familiilor, cât și de o calitate inferioară a educației, aceasta fiind mai accentuată în mediul rural.

Pentru 38% dintre familii, banii abia le ajung de la o lună la alta sau nu le ajung deloc; doi din 10 părinți nu-și susțin copiii să continue studiile la liceu după clasa a VIII-a; 24% dintre adolescenți nu vor să meargă la liceu, principala cauză fiind dorința de a lucra pentru „a fi pe banii lor”; mai mult de unu din trei adolescenţi lipsește de la şcoală uneori sau întotdeauna pentru că trebuie să lucreze în gospodărie; adolescenții au puține repere în comunitățile lor: doar patru din 10 adulți din mediul rural au luat Bacalaureatul; doar 41% dintre adolescenți declară că întotdeauna găsesc plăcere în studiu; 16% dintre adolescenți consideră că sunt defavorizați de către profesorii de la clasă; profesorii nu sunt suficient de pregătiți și sprijiniți: 52% vor mai mult acces la cursuri de perfecționare, iar 21% își doresc să fie mai susținuți de către managementul școlii.

„Studiul ISE confirmă datele World Vision România care ne arată, de peste un deceniu, că între finalul ciclului gimnazial și cei patru ani de liceu există decalaje de învățare îngrijorătoare, precum și un abandon școlar masiv în rândul celor din comunități vulnerabile, sau care învață în licee cu mai puține resurse umane și educaționale de calitate. Practic, copiii ajung la liceu nepregătiți în raport cu așteptările profesorilor, dar și cele dincolo de școală, inclusiv piața muncii. La rândul lor, profesorii din liceele cu rezultate mai slabe nu sunt suficient de motivați să ridice nivelul acestor copii și nici nu se simt suficient de pregătiți. Noi am observat acest fenomen încă din 2008, de când am pornit programul „Vreau în clasa a 9-a” prin care venim în sprijinul adolescenților care au cea mai mare nevoie”, a declarat Mihaela Nabăr, director - executiv World Vision România.

World Vision România îi susține pe elevii de la sate să continue studiile la liceu prin programul „Vreau în clasa a 9-a”, cu programe de mentorat, activități de educație non-formală, consiliere în carieră, stagii de practică, tabere de vară, precum și meditații la Evaluarea Națională și la Bacalaureat, acoperirea cheltuielilor de maximă necesitate (transport, cazare la cămin, rechizite, îmbrăcăminte etc.). Acest sprijin este condiționat de obținerea unei medii minime de 7,00 pentru a motiva elevii să învețe constant, nu doar pentru examenele naționale. Beneficiarii programului sunt elevi de gimnaziu, liceu sau de la școală profesională, între 13 și 19 ani, care își doresc să termine învățământul obligatoriu, dar nu au resursele necesare educaționale și financiare. Cei care doresc să susțină educația adolescenților de la sate o pot face printr-un SMS la 8845 cu textul LICEU (2 euro/ lună).